JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vesentlig forskjell mellom liv og lære

– Det er akkurat som regjeringa leiter med lys og lupe for å finne argumenter for ikke å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår på disse rutene, sier leder i Norsk Flygerforbund Aleksander Wasland.

– Vi opplever at regjeringa velger ikke å forholde seg til sin egen politikk. Det er vesentlig forskjell mellom hva de sier og hva de gjør, sier han.

Norsk Flygerforbund har henvendt seg til regjeringa fordi de mener at anbudet om trafikken på kortbanerutene bryter mot regjeringas egen politikk. De har i anbudsinnbydelsen ikke satt noen krav til lønns- og arbeidsvilkår. Dette mener forbundet bryter mot «Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter».

Etter det LO-Aktuelt erfarer mener Samferdselsdepartementet at det er «Forskrift om offentlige anskaffelser» som skal gjelde, ikke «Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter».

I «Forskrift om offentlige anskaffelser» står det at forskriften ikke omfatter kontrakter for tjenestekonsesjoner. Departementet har lagt til grunn at innenlandsflytrafikk er en tjenestekonsesjon.

Wasland mener at dette er svært juridisk spissfindig og strider mot regjeringas egen politikk.

Regjeringa har vært uenig med Eftas overvåkingsorgan ESA om «Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter», hvordan ILO-konvensjon nr. 194 skal implementeres i norsk lovverk. I den forbindelse presiserte regjeringa overfor overvåkingsorganet om hvilke områder hvor det offentlige satte krav til lønns- og arbeidsvilkår. Et av disse områdene var transport.

– Vi er svært overrasket over den holdningen som regjeringa viser i saken om flyanbud når de særlig overfor ESA, definerer transport som en del av det «Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter» skal omfatte, sier Wasland.

Han er også uenig med statssekretær Handegård som sier at det ikke er mulig å anvende «Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter» fordi det er den enkelte passasjeren som kjøper tjenesten, ikke det offentlige.

– Hvis ikke det offentlige hadde gått inn med støtte her, så hadde ikke passasjeren hatt noen tjeneste å kjøpe. På enkelte ruter betaler Staten 90 prosent av kostnadene, forklarer forbundslederen.

Annonse
Annonse