JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dobbeltspor for InterCity-området øverst på lista

Delegatene på LO-kongressen skal ta stilling til en rekke saker innen samferdsel, som utbygging av Ringeriksbanen og ny togtunnel under Oslo.

oystein@lomedia.no

– Vi har fått inn mye i sekretariatets behandling i forkant, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbundet (NJF).

Utbygging av Ringeriksbanen og ny tunnel under Oslo er to punkter kongressen skal mene noe om.

I forslaget fra sekretariatet til nytt handlingsprogram, står det at dobbeltspor for høyere hastighet i InterCity-området har høyeste prioritet.

Ved større jernbaneprosjekter bør statlig reguleringsplan vurderes for å få ned tid som går med til planlegging. Staten, ved Jernbaneverket, skal eie og drifte all infrastruktur. Både veinett, jernbanenett og telenett må oppgraderes, og investeringene fullfinansieres.

I nordområdesatsingen kan det være aktuelt å vurdere jernbane mellom Narvik og Tromsø.

LO kan ikke godta liberalisering av utenlandske transportørers mulighet til å kjøre gods og turbusser i Norge, såkalt kabotasje.

Nei til jernbanepakke

I forslaget til samferdselspolitisk uttalelse, vil sekretariatet ha vedtatt at LO er sterkt imot Jernbanepakke IV. Ifølge EU-kommisjonen skal alle innen EU/EØS pålegges å konkurranseutsette persontrafikk med jernbane og åpne det innenlandske persontrafikkmarkedet for fri konkurranse innen 2019.

Infrastrukturen må rustes opp. Den må sikre et forsvarlig arbeidsmiljø for ansatte i transportsektoren.

Fraværet av regelverk for persontransportkabotasje har store konsekvenser for turbilnæringen. Antall busser reduseres kontinuerlig. På sikt vil dette gå utover beredskapen og føre til at det ikke er nok kapasitet til å ha buss for tog eller andre beredskapsoppdrag. Muligheten for 100 prosent stillinger vil også bli kraftig redusert.

Den politiske situasjonen

I forslaget til uttalelse fra kongressen heter det blant annet:

– LO må sikre at det etableres et statlig fond til langsiktige investeringer på infrastruktur.

– Det offentlige eierskapet må styrkes.

Annonse

Flere saker

Annonse