JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Trenger ikke språksjekke alle barn

Utdanningsforbundet mener det ikke finnes gode argumenter for å språk-kartlegge alle barn i barnehagen.

christina.halvorsen@anb.no

Bakgrunnen for utspillet er en ny rapport fra et ekspertutvalg som har vurdert ulike verktøy for kartlegging av barns språk i barnehagen.

Utdanningsforbundet leder Mimi Bjerkestrand mener det ikke finnes gode argumenter for å kartlegge alle barn i barnehagen.

– Det er feil bruk av tid og faglig oppmerksomhet i en ellers svært travel arbeidshverdag, mener Bjerkestrand.

– LES OGSÅ: Femåringene sliter

Hun mener det er førskolelærerne som må identifisere de barna som trenger å kartlegges, og også velge det verktøyet som passer best for dem.

– Det er førskolelærerne som har det faglige ansvaret, ikke kommunepolitikerne og administrasjonen. Ekspertutvalgets rapport gir førskolelærerne viktig og god informasjon i dette arbeidet, sier Bjerkestrand.

– LES OGSÅ: Ni av ti barn i barnehage

Det er Kunnskapsdepartementet som har satt ned ekspertutvalget. Fredag fikk kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) overlevert rapporten av utvalgsleder Peter Østergaard Andersen, lektor ved Københavns universitet.

Utvalget har vurdert åtte verktøy for språkkartlegging. I rapporten konkluderes det blant annet med at ingen av de vurderte verktøyene er like godt egnet til alt, og at det er vanskelig å tenke seg at noe verktøy noen gang kan bli det. Utvalget understreker derfor viktigheten av at medarbeidere i blant annet barnehager og kommuner utvikler kompetanse til å kunne vurdere hvilke verktøy som er relevante i gitte sammenhenger. Verktøyene må kunne velges ut presist i forhold til formål, målgrupper, styrker og svakheter, påpekes det. Det innebærer blant annet å sikre at verktøy brukes med en klar bevissthet om hva de egner seg til og ikke egner seg til, hvordan de skal fortolkes og hvordan de kan gi anledning til pedagogiske initiativer, heter det i rapporten.

– Utvalget understreker tydelig at det må vurderes styrker og svakheter ved de ulike kartleggingsverktøyene vi har, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Nesten alle bruker kartlegging

Rapporten er utgangspunktet for en veileder som Utdanningsdirektoratet skal utarbeide til barnehagene om hvordan de skal jobbe med kartleggingsverktøyene.

– Det er på høy tid, fordi 92 prosent av kommunene bruker en eller annen form for kartlegging. Men alle har ikke nødvendigvis reflektert og tenkt nøye gjennom hvilket verktøy som skal velges, hvordan det skal brukes og på hvilken måte de skal jobbe med det, kommenterer kunnskapsministeren. (ANB)

Annonse
Annonse