Hevder Rederiforbundet støtter sosial dumping
Sjømannsorganisasjonene og ITF reagerer kraftig på at Norges Rederiforbund brøt forhandlingene om ny modellavtale for bekvemmelighetsflaggede offshore service-fartøy.
roy.ervin.solstad@lomedia.no
Mandag satte partene seg ved forhandlingsbordet for å få på plass en ny modellavtale for norsk-eide bekvemmelighetsflaggede offshore servicefartøy som opererer på norsk sokkel og i resten av verden.
Tidligere hadde man avtaler for hvert rederi, mens en modellavtale gjør at Rederiforbundet blir forhandlingspart, noe som gjør at den samme avtalen gjelder for samtlige rederier. Dermed hindres konkurransevridning mellom rederier som er omfattet av den samme avtalen, samtidig som det forenkler forhandlingene for både rederne og sjømannsorganisasjonene.
Tre bokstaver Ifølge tariffansvarlig i Norsk Sjømannsforbund, Geir Hagerupsen var forhandlingene over på 20 minutter.
– Det første vi tok opp var kravet om at det skulle innføres et norsk kontinentalsokkeltillegg for skipene når de opererer på sokkelen og mellom norske havner, men da ble vi fort enige om at det ikke var grunnlag for å forhandle videre. Rederiforbundet sa tvert nei til et sånt tillegg, forteller Hagerupsen.
Sjømannsorganisasjonene argumenterte både med konkurransevridning og rekruttering av norske sjøfolk, uten å få gehør for sine synspunkter hos motparten.
– Det virket som det eneste mandatet forhandlerne til Rederiforbundet hadde, var tre bokstaver: N, E og I, sukker han oppgitt.
Dyrt tillegg
I den modellavtalen som utløper allerede ved årsskiftet har en matros rundt 2.000 amerikanske dollar i måneden i hyre. Kravet fra sjømannsorganisasjonene lå fire ganger så høyt.
– Det er mye penger, veldig mye penger. For en matros ville kontinentalsokkeltillegget blitt på 6.000 dollar i måneden. Vi mener dette er en gavepakke til norske rederier, fordi det gjør at de som har skip uten norsk flagg og uten norsk besetning ikke vil få konkurransefordel av sine lave lønninger når de opererer på norsk sokkel. Det ville de dessverre ikke høre på, forteller Hagerupsen.
Utløper fra nyttår
Bruddet betyr at samtlige norskeide bekvemmelighetsflaggede skip, også kalt FOC-skip (Flags of Convenience-skip), som operer på kontinentalsokkelen vil være uten tariffavtale fra 1. januar 2010.
ITF-koordinator i Norge, Nils Kristian Pedersen mener dette helt klart strider mot det etiske regelverk som operatører i Nordsjøen i en årrekke har hatt og at skipene dermed risikerer å miste oppdrag. Det er heller ikke uvanlig at skip som seiler uten gyldig tariffavtale holdes igjen av fagorganiserte verden over.
– Vi hadde et håp om at vi skulle få til en avtale, siden NR allerede har inngått tilsvarende avtale for flyttbare innretninger. Slik situasjonen er nå må vi invitere hvert enkelt rederi til forhandlingsbordet for å inngå avtale for hvert enkelt skip. I Norge skal norske lønns- og arbeidsvilkår gjelde. Uansett, fastslår Nils Kristian Pedersen.
Ekstremt skuffet Formann i ITFs offshoregruppe, Norrie McVicar, deltok som observatør under forhandlingene. Han er ekstremt skuffet over Norges Rederiforbund, og er ikke redd for å kalle en spade en spade.
– Rederiforbundet signaliserer en holdning som medfører økt sosial dumping i norsk offshoresektor. Dette får også store konsekvenser for resten av verden, sier McVicar.
Kan boikottes
Nils Kristian Pedersen bekrefter at ITF kommer til å gå ut på bred front, og gi beskjed om at de båtene som seiler, gjør det uten avtale.
– ITF har satt i verk boikottaksjoner mot skip uten tariffavtaler tidligere, men nå må vi først gå rundene med rederiene. I løpet av dagen og morgendagen vil vi sende ut invitasjoner om forhandlinger til aller rederiene. For de rederiene som stiller seg positive til forhandlinger, vil det være aktuelt å forlenge tariffavtalen som utløper 31. desember på grunn av at det skal forhandles, men hvor lenge har vi ikke tatt stilling til, understreker han.
Han håper at forhandlingene med de ulike rederiene kan være unnagjort innen utgangen av januar 2010.
Ikke overrasket
Allerede i sommer ble det signalisert i møter mellom ITF og Norges Rederiforbund at det kunne komme krav om kontinentalsokkeltillegg når modellavtalene skulle reforhandles.
– Sett i lys av de reaksjonene jeg fikk da, så kommer ikke NR sitt nei i forhandlingene nå som noen overraskelse, innrømmer den norske ITF-koordinatoren.
Å gi seg, er uansett ikke noe alternativ for Pedersen.
– Som sjømannsorganisasjoner er vi nødt til å ta den kampen nå. Vi samarbeider med NR om rekruttering, men hvis redernæringa virkelig ønsker rekruttering av norske sjøfolk, må man ha norske skip under norsk flagg der det er mulig. Vi kan ikke samarbeide med Rederiforbundet bare for galleriet. Vi må ha reelle resultater, fastholder Nils Kristian Pedersen i ITF.
– Urimelige påstander
Forhandlingsleder i Norges Rederiforbund, Pål Tangen avviser at rederne støtter sosial dumping.
– Vi har en krystallklar holdning som motstander av sosial dumping. Vi har i en årrekke vært pådriver for gode, ordnede tarifforhold og viktige sosiale rettigheter for ansatte i både norsk og internasjonal skipsfart, påpeker Tangen.
Modellavtalene for ikke-norske offshore service-fartøy har vært inngått mellom ITF og de norske sjømannsorganisasjonene på den ene siden, og Norges Rederiforbund, NR siden 2004.
Ikke rett medisin
Pål Tangen er ikke glad for at det ble brudd i forhandlingene. Han minner samtidig om at næringen opplever vanskelige tider i forbindelse med finanskrisen.
– Rederiforbundet beklager at det ikke lyktes partene å komme frem til enighet i revisjonene av avtalen for ansatte på disse fartøyene. Næringen står midt oppe i en særdeles krevende markedssituasjonen hvor vi burde ha en felles interesse av et stabilt og omforent avtaleverk, sier han.
Tangen advarer samtidig mot det han opplever som et ønske om proteksjonisme fra sjømannsorganisasjonene og ITF.
– Proteksjonisme er ikke rett medisin mot utfordringene fra den internasjonale finanskrisen. Norsk skipsfart, også offshorevirksomheten, vil stå først i rekken av de som taper på en slik strategi. Ved å stenge utenlandske offshorefartøyer ute fra norsk sokkel settes den betydelige internasjonale virksomheten til norske offshoreselskaper på andre lands sokler på spill, understreker han.
– Ikke sosial dumping
Forhandlingslederen i Norges Rederiforbund framhever også den norske regjeringens definisjon av sosial dumping.
– Der heter det at det anses som sosial dumping både hvis utenlandske arbeidstakere utsettes for brudd på helse-, miljø- og sikkerhetsregler og tilbys lønn som er uakseptabelt lav, så dette er overhode ikke et spørsmål om sosial dumping, poengterer Tangen som reagerer knallhardt mot uttalelsene fra sjømannsorganisasjonene.
– Påstandene om sosial dumping er helt urimelige, men vi ønsker ikke å spekulere i hvilke motiver organisasjonene har for å velge slike grunnløse påstander i sin argumentasjon, avslutter han.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo