JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Tariffavtalen vår blir rasert

LO undergraver egne grunnleggende prinsipper, og overlater til Posten å avgjøre hvilken tariffavtale de ansatte skal omfattes av, skriver transporttillitsvalgte i et brev til LOs ledelse.

vegard.holm@lomedia.no

Det er Pål Aronsen, leder i Oslo Transportarbeiderforening og Svein Thomassen, som er leder i NTFs landsutvalg i Bring Cargo, som kommer med disse kraftige påstandene i et brev til LO og nestleder Tor Arne Solbakken.

Her kan du lese hele brevet (pdf)

Bakgrunnen for brevet er at Posten har virksomhetsoverdratt terminalvirksomheten i Bring Cargo til Posten Norge AS. Mellom 250 og 300 ansatte blir fra 1. januar overført fra Bring Cargo til Posten Norge.

Transportarbeiderforbundets (NTF) 250 til 300 medlemmer i Bring Cargo går fra samme dato fra Speditøravtalen og over på tariffavtalen mellom Posten og Postkom. Denne avtalen er lønnsmessig dårlige på flere punkter, blant annet skifttillegg og fagarbeidertillegg. NTFs medlemmer vil ikke bytte fagforbund.

– Torpederer et helt tariffområde

Det er et vedtak i LOs organisasjonskomite fra 2008, som ga Postkom organisasjonsretten i Posten Norge AS, som gjør at de NTF-organiserte tvinges over på en annen tariffavtale. Vedtaket har nå fått de konsekvensene mange fryktet, mener du to tillitsvalgte.

– Speditøravtalen vi møysommelig har bygd opp over mange tiår er i ferd med å bli rasert. Og med god hjelp av LO, som ikke kan ha skjønt hva de gjorde den gangen. Dessverre så viser det seg nå at det vi har sagt hele tiden stemmer, og det mye fortere enn vi har regna med, sier Pål Aronsen.

Svein Thomassen supplerer.

– Vedtaket i LO i 2008 ble fattet mens mange var på sommerferie, noe som viser hvor lemfeldig behandlingen av denne saken har vært. Nå må LO forklare hva slags faglig-politisk vurdering som ligger til grunn for vedtaket. Det strider jo mot alt vi jobber for og torpederer et helt tariffområde, sier Svein Thomassen.

Debatt må til

– Hva forventer dere fra LO?

– Vi må si klart i fra, i håp og tro om at de vil ta til vettet i LO, og se på saken en gang til. Det blir spennende om de i det hele tatt vil svare oss. Vi vil minne om fjellvettregelen som sier at det ikke er noen skam å snu, sier Aronsen.

I brevet til LO skriver de to transporttillitsvalgte at det må tas en debatt om det er landsdekkende bransjeavtaler eller bedriftsavtaler som skal gjelde i norsk arbeidsliv, og om det er eierskap eller bransjetilhørighet som skal være avgjørende for organisasjonsretten.

Ingen kommentar

Nestleder Tor-Arne Solbakken i LO sier til Transportarbeideren at brevet fra Aronsen og Thomassen skal behandles i forhandlingsavdelingen på ordinær måte. Han ønsker derfor ikke å gi kommentarer til innholdet i brevet, kun på generelt grunnlag.

– Det er nedsatt et utvalg i LO som skal se på organisasjonen med utgangspunkt i tariffpolitisk styrke. Resultatet av dette utvalgets arbeid vil bli sluttbehandlet på LO-kongressen i 2013, sier Solbakken.

Annonse

Flere saker

Annonse