JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Dramatisk for transportsnæringen

Tall viser stor nedgang i norsk lastebiltransport i 2. kvartal.

thomas.hildonen@anb.no

Andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, frykter at hele den norske transportsnæringen kan bukke under om noen år.

– Nedgangen på ti prosent i 2. kvartal er svært dramatisk for norsk transportsnæring, og om denne utviklingen fortsetter vil det bety kroken på døra for bransjen om noen år, sier Frp-politikeren til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Tilnærmet null

SSB-tallene inkluderer 2. kvartal i år, og viser en nedgang sammenlignet med i fjor i begge de to første kvartalene. Nedgangen i første halvår totalt er på seks prosent, og til sammen ble det fraktet 119 millioner tonn gods av norske lastebiler.

– Utenlandstransporten er nå helt marginal, og var kun på tre tonn de første seks månedene. Dersom vi skal unngå den samme utviklingen innad i Norge må vi gjøre noe med rammevilkårene for de norske transportørene, ellers frykter jeg det verste for bransjen. Dette er så alvorlige tall at vi nå må ta grep, sier Hoksrud.

Han innser at det ikke er mulig å konkurrere med utenlandske selskaper på lønn, men peker på andre virkemidler som kan gjøre det enklere for norske selskaper.

– Først og fremst kostandsnivået på bilene, sikkerhetsutstyr og drivstoff. Her er det mulig å ta raske grep som kan hjelpe til å snu trenden, påpeker han.

Bøter som ikke svir

Kabotasjereglene, som regulerer hvor mange oppdrag en utenlandsk sjåfør kan gjennomføre på hver tur (tre oppdrag på sju dager), fungerer ikke, ifølge politikeren.

– De som blir tatt slipper altfor lett unna, og dermed blir de i realiteten ikke straffet. For eksempel ble de to sjåførene som ble tatt for kabotasje i forrige uke bøtelagt med 2.500 kroner, noe som jo ikke akkurat er avskrekkende. De som bryter reglene må bøtelegges skikkelig, opp mot 20.000-, 30.000- og 40.000 kroner. Og det er viktig at det er selskapene som får bøtene, ikke sjåførene som bare gjør som de får beskjed om og ikke har råd til å betale slike bøter, understreker han.

Hoksrud mener også at regelverket gjør det for vanskelig å straffeforfølge utenlandske transportører.

– Kontrollører kan bruke flere dager bare på en utenlandsk transportør, mens de bruker 20 minutter på å gi en norsk fører 8.000 kroner i bot for å ha brutt hvilebestemmelsen med fem minutter. Det sier seg selv hvilke vogntog kontrollørene velger seg ut. Det blir de norske. (ANB)

Annonse
Annonse