– Dramatisk for transportsnæringen
Tall viser stor nedgang i norsk lastebiltransport i 2. kvartal.
thomas.hildonen@anb.no
Andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, frykter at hele den norske transportsnæringen kan bukke under om noen år.
– Nedgangen på ti prosent i 2. kvartal er svært dramatisk for norsk transportsnæring, og om denne utviklingen fortsetter vil det bety kroken på døra for bransjen om noen år, sier Frp-politikeren til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Tilnærmet null
SSB-tallene inkluderer 2. kvartal i år, og viser en nedgang sammenlignet med i fjor i begge de to første kvartalene. Nedgangen i første halvår totalt er på seks prosent, og til sammen ble det fraktet 119 millioner tonn gods av norske lastebiler.
– Utenlandstransporten er nå helt marginal, og var kun på tre tonn de første seks månedene. Dersom vi skal unngå den samme utviklingen innad i Norge må vi gjøre noe med rammevilkårene for de norske transportørene, ellers frykter jeg det verste for bransjen. Dette er så alvorlige tall at vi nå må ta grep, sier Hoksrud.
Han innser at det ikke er mulig å konkurrere med utenlandske selskaper på lønn, men peker på andre virkemidler som kan gjøre det enklere for norske selskaper.
– Først og fremst kostandsnivået på bilene, sikkerhetsutstyr og drivstoff. Her er det mulig å ta raske grep som kan hjelpe til å snu trenden, påpeker han.
Bøter som ikke svir
Kabotasjereglene, som regulerer hvor mange oppdrag en utenlandsk sjåfør kan gjennomføre på hver tur (tre oppdrag på sju dager), fungerer ikke, ifølge politikeren.
– De som blir tatt slipper altfor lett unna, og dermed blir de i realiteten ikke straffet. For eksempel ble de to sjåførene som ble tatt for kabotasje i forrige uke bøtelagt med 2.500 kroner, noe som jo ikke akkurat er avskrekkende. De som bryter reglene må bøtelegges skikkelig, opp mot 20.000-, 30.000- og 40.000 kroner. Og det er viktig at det er selskapene som får bøtene, ikke sjåførene som bare gjør som de får beskjed om og ikke har råd til å betale slike bøter, understreker han.
Hoksrud mener også at regelverket gjør det for vanskelig å straffeforfølge utenlandske transportører.
– Kontrollører kan bruke flere dager bare på en utenlandsk transportør, mens de bruker 20 minutter på å gi en norsk fører 8.000 kroner i bot for å ha brutt hvilebestemmelsen med fem minutter. Det sier seg selv hvilke vogntog kontrollørene velger seg ut. Det blir de norske. (ANB)
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo