JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flytogvert slutter etter yrkesskade

En flytogvert mistet luktesansen etter et alvorlig arbeidsuhell. Ni måneder senere ble hun tatt ut av sikkerhetstjeneste fordi Flytoget mener hun ikke oppfyller helsekravene.

oystein@lomedia.no

Det første tilbudet om nye oppgaver var etter hennes mening for dårlig og lite tilrettelagt, men det er nå inngått forlik. Flytogverten tar sluttpakke.

Norsk Jernbaneforbund er opptatt av sakens prinsipielle sider.

NJF har ikke funnet andre yrker med absolutt krav om luktesans, verken i kollektivtrafikken, offshore eller i offentlige etater som brannvesenet.

Hva blir konsekvensene for transportbransjen? Hva er påbudt av tekniske apparater som varsler ved røyk eller gasser?

Flytoget er i ferd med å oppdatere sine prosedyrer og har sendt en henvendelse til sitt legesenter om saken.

– De bestemmer hvordan dette skal gjennomføres, og så blir det opp til bedriftshelsetjenesten å følge opp, sier Stein Hernes, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.

Kraftig smell

En fridag i juni i fjor ble flytogverten spurt om å arbeide fordi det var mangel på personell. Hun svarte ja.

I Flytogets lokaler gikk hun rett inn i en umerket glassdør. Konsekvensen var brukket nese, hjernerystelse, manglende luktesans og perioder med sterk hodepine, godkjent av Nav som yrkesskade i juli 2010.

Etter ulykken jobbet hun som flytogvert, men fikk andre oppgaver når dagsformen krevde det.

I mars 2011 endret Flytoget oppfatning og vedtok at hun ikke lenger kunne jobbe om bord.

– Begrunnelsen for at det gikk så lang tid var at de ikke hadde oppfattet dette tidligere, sier flytogverten selv.

Hun ønsket å fortsette i toget. Tilbudet var stilling som kundeveileder på Gardermoen etter 13 års ansettelse.

At glassdøren ikke var merket, er brudd på tekniske krav til bygg og Flytogets ansvar.

Uavklart

Bedriftshelsetjenesten mente flytogverten oppfyller kravene i helseforskriften, og at manglende luktesans ikke er grunnlag for å miste sikkerhetstjeneste.

Statens jernbanetilsyn (SJT) er også kontaktet. I forskriften er ikke dette nevnt konkret, og SJT svarer at hvert enkelt selskap må vurdere slike tilfeller.

– Hva hvis du mister luktesansen midlertidig på grunn av allergi eller forkjølelse? Og hva med det øvrige personalet på togene? De er ikke sjekket, sier flytogverten, som var ærlig og selv kom med disse opplysningene.

NJF og LOs juridiske avdeling mente den opprinnelige omplasseringen var en endringsoppsigelse.

Senere kom Flytoget kom med flere tilbud for å finne en løsning i saken før den havnet i rettssalen, og prosessen endte med forlik.

Annonse

Flere saker

Annonse