JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Døden på Marienborg

De ansatte på jernbaneverkstedet Marienborg i Trondheim har mistet 83 kollegaer siden 1980. Flere er syke.


21.12.2011
14:24
16.12.2013 17:57

nina.hanssen@lomedia.no

«All my friends have left. I’m alone» synger verkstedarbeider Marius Austad.

Teksten beveger de fagorganiserte i Trondheim som er samlet på medlemsmøte i NJF første gang siden Adresseavisen presenterte statistikk over døde kolleger.

Brutal virkelighet

Tall avisen har gravd fram viser at 36 arbeidstakere ved lokomotivverkstedet Marienborg i Trondheim har dødd av kreft, 30 av hjertelidelser og 17 av andre årsaker.

I tillegg har mange jernbanefolk i Trondheim blitt uføretrygdet, førtidspensjonert eller delvis sykemeldt.

De tillitsvalgte er nå i gang med å finne ut om det er en sammenheng mellom sykdom, død og farlige arbeidsforhold.

Jomar Kvitland (56), lederen av verkstedforeningen på Marienborg og nestleder i landsrådet, har hatt en travel tid etter at Adresseavisen slapp nyheten om at 83 av hans kolleger døde før de ble 68 år.

Kvitland har vært foreningsleder siden 2001, men aldri hatt så mye å gjøre som de siste ukene.

Krever helsesjekk

Nå krever NJF helse- og arbeidsmiljøundersøkelse av alle verkstedarbeiderne i NSB-konsernet. De ønsker å få avdekket yrkesbetingete sykdommer.

Kvitland mener de fleste verkstedene er drevet på samme måte som på Marienborg, og at hans medlemmer i tillegg er utsatt for dieseleksos.

Presseoppslagene har fått arbeidsminister Hanne Bjurstrøm til å reagere.

Foreløpig er det ikke påvist en direkte sammenheng, men leger ved St. Olavs hospital mener det bør igangsettes en epidemiologisk undersøkelse av tidligere verkstedarbeidere.

Mange av de syke har fortalt sin historie i lokalpressen.

Solfrid Roaldseth, en av de pårørende, har opprettet en egen facebookside «NSB Marienborg, hva skjuler dere?» i håp om å få frem sannheten om hva som har skjedd.

Flere medlemmer er bekymret fordi de har jobbet med løsemidler, kjemikalier eller blitt utsatt for dieselgasser over lengre tid.

De har jobbet med rengjøring og vedlikehold av diesellokomotiver og motorvogner.

Men selv om mange kan dokumentere uførhet og vesentlig dårligere livskvalitet, blir det ikke lett for de sentrale tillitsvalgte å kreve yrkesskadeerstatning for de som allerede er rammet.

Kritikkverdig

Forbundssekretær Kjell Næss mener NSB har syndet mot den lovpålagte plikten til å føre register over kreftfremkallende stoffer som arbeiderne utsettes for.

– NSB har ikke hatt en god nok oversikt over hvilke helsefarlige stoffer den enkelte har blitt utsatt for. Dette er kritikkverdig, sier han.

For ti år siden hadde NJF en sak der tre arbeidstakere ved Lodalen verksted krevde erstatning etter symptomer på løsemiddelskade. Den saken førte ikke fram.

– Avslaget skyldtes at verkstedledelsen ikke kunne fremskaffe dokumentasjon på hvilke type kjemikaler og løsemidler arbeiderne hadde vært i kontakt med over tid.

I saker hvor løsemidler eller gasser er involvert er det avgjørende å få et bilde av hvilke stoffer og eksponeringsgrad den yrkesskadede har vært utsatt for, sier han.

Næss presiserer at hovedansvaret for slike rutiner ligger hos arbeidsgiver. Loven er krystallklar.

Hovedansvaret for et godt, og ikke minst sikkert og helsefremmende arbeidsmiljø, ligger hos arbeidsgiver.

NJF og NSB vil følge opp

På et medlemsmøte i Trondheim lover forbundsleder Kjell Atle Brunborg å ta med seg innspillene.

De ansattes representanter vil kreve helsesjekk for alle verkstedarbeidere på styremøtet i Mantena 6. desember.

Etter press fra NJF skal NSB ta tak i dette.

– Det er alltid trist og leit å høre om folk som er døde eller blir syke, men det er ikke påvist noen sammenheng mellom sykdom og arbeidsforholdene ved verkstedene. Vi er i dialog med NJF om dette, og er nødt til å se om det er noen sammenheng, vurdere ulike tiltak og finne løsninger, sier kommunikasjonssjef i NSB BA, Åge Christoffer Lundeby.

Han bekrefter at NSB tar statistikken fra Trondheim svært alvorlig.

– Jeg forstår at mange føler utrygghet. Det er en belastning for arbeidstakere ved verkstedet og deres familier. Vi må nå få fakta på bordet, slik at vi kan påvise eller avise en sammenheng. Kanskje må vi sette i gang forskning, sier han.

Lundeby har foreløpig ikke mottatt noen erstatningskrav, men sier de vil behandle dette på en profesjonell måte om det kommer. Det er ikke bare verkstedarbeiderne som er bekymret.

Sverre Kringtrø, leder av Elektropersonalets forening i Trondheim, sier at også hans medlemmer som jobber med kontroll og vedlikehold av kjøreledningen er utsatt for eksos når de arbeider i lange tunneler med dårlig trekk.

– Under lange opphold i tunnelene ser vi at lyset i munningen på tunnelen har et gulskjær, og når vi kjører igjennom er det «tåkedotter» etter oss. I etterkant har vi skaffet oss verneutstyr for å unngå å bli forgiftet, men det har vært en periode uten slikt utstyr, forteller han.

Dette gjelder også andre faggrupper i Jernbaneverket som er avhengig å bruke tunge maskiner.

Forringet livskvalitet og kols

Trond Andreassen, tillitsvalgt i Banepersonalets forening har fått konstatert kols. Han forteller at det gule arbeidslyset i tunnelene fikk rødfarge fra dieseleksosen.

På de kalde dagene ligger det en blå dis over sporene.

Andreassen mener det er en sammenheng mellom lungesykdommen og dieselpartiklene og eksos som han har blitt utsatt for på Nordlandsbanen og i Bergenstunnelene.

– Vi registrerte at det var mye eksos, men ingen sa til oss at dette var helsefarlig. Partiklene gjorde ikke utslag på dieselmålerne vi hadde på, forteller han.

Det ble arbeidsdager med mye ubehag.

– Jeg sluttet å røyke i 1978, men fikk påvist kols først i vinter. Da hadde jeg gått i mange år med slim og ubehag i systemet. Sykdommen har forringet livskvaliteten min. I dag bruker jeg astmamaskin og prøver å holde meg i fysisk form. Frisk luft på arbeidsplassen bør være en viktig fagforeningssak, sier han.

Også renholderne på jernbanen frykter de er blitt utsatt for farlige løsemiddelstoffer fra dampen på renholdsmidler.

Yrkesskadeerstatning

Kjell Næss sier de vil fokusere på tre grupper. Den første gruppen er de som er skadet eller kanskje døde som følge av dette. De og deres etterlatte bør få erstatning.

– Da trenger vi å få bevist at dette er yrkesrelatert. Den andre gruppa som bør ha rett til erstatning er de som jobber der i dag og er skadet, eventuelt hvis skaden viser seg over tid. Her må vi også ha bevis. Men det er viktig for forbundet å sikre de som ikke er skadet. Vi må forebygge, sier forbundssekretæren.

Selv om han har hørt og sett kolleger blitt syke, tror Næss det kan bli vanskelig å bevise sammenhengen mellom dårlig luft, løsemiddelskader og sykdom.

– Vernetjenesten jobber jevnt og trutt, men får ikke alltid gjennomslag. En helseundersøkelse som vi nå krever utløser ikke automatisk erstatning. LO reiser bare yrkesskadesaker der det er en viss sannsynlighet for å få tilkjent erstatning, minner han om.

– «I said to myself: I had to hold on. Hi man, can you please tell me whats your plan», synger gitaristen videre.

– Det er nok NSB-sjefen og styreleder i Mantena, Geir Isaksen, som må gi oss det svaret, hvisker en jernbanemann i øret mitt.

21.12.2011
14:24
16.12.2013 17:57



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker