JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Millioner til miljøvennlig transport

Fredrikstad biogass og biodieselselskapet Biol er blant dem som i disse dager kan glede seg over millionstøtte fra staten til prosjekter som skal gjøre veitrafikken grønnere.

– Dette er kjempeflott, sier sjefen for Fredrikstad biogass, Knut Lileng, til LO-Aktuelt. Beløpet på i alt 2 millioner kroner skal gå til å bygge en biogasspumpe ved Fredrikstad-brua, slik at busser og andre gassdrevne kjøretøy slipper å dra helt ut til Øra industriområde for å fylle drivstoff.

Også styreleder i Biol, Terje A. Johansen, er glad for støtten på i alt 3,4 millioner kroner.

– Jeg er fornøyd med dette, men ikke så fornøyd med regjeringen, fastslår Johansen, som fortsatt er oppgitt over vedtaket om å innføre avgift på biodiesel tidligere i høst.

Usikkert

Nå er det usikkert om Biol vil kunne gjennomføre prosjektet der man i samarbeid med Waagan Transport skulle bygge infrastruktur som for å få flere trailerer over på biodiesel.

– Vi skal sette oss ned med Transnova og ta en gjennomgang på nyåret, sier Johansen, som også er sjef for Hadeland Bio-Olje, den største eieren i Uniol.

Uniol er biodieselprodusenten i Fredrikstad som varslet permisjoner og nedleggelse på grunn av innføringen av biodieselavgift.

Første runde

Det er første gang at Transnova, som ble opprettet etter Klimameldingen i januar 2008, fordeler midler som regjeringen har bevilget til utvikling av CO2-fri transport. Nå har Transnova fordelt knapt 42 millioner kroner, hvorav nær 18 millioner går til prosjekter som skal øke bruken av biogass- og biodiesel. I tillegg går 11,2 millioner til hydrogen-prosjekter, samt 9-millioner til el-prosjekter.

I alt mottok Transnova 61 søknader med et totalt søknadsbeløp på 400 millioner kroner. 31 prosjekter slapp gjennom den første runden, og enkelte av dem er lovet støtte i opptil tre år. Når nye 50 millioner skal fordeles neste år, er derfor en del av midlene allerede bundet opp.

Prosjektmedarbeider Asbjørn Johnsen i Transnova synes det er mye spennende på gang innen miljøvennlig transport. Han trekker fram både biogass og hydrogen som grønne drivstoff som er på vei opp.

– Det er veldig interessant med biogass. Både når det gjelder foredling og det motortekniske skjer det en veldig spennende utvikling. Dette er noe vi har tro på, sier Johnsen, som opplyser at også prosjekter i Vestfold og Rogaland, samt gassdistributøren AGA er blitt tildelt støtte.

Biogassen mer tilgjengelig – Når det gjelder hydrogen, så har vi gitt støtte til flere forprosjekter. I dag produseres hydrogen delvisav naturgass som er et fossilt brennstoff som avgir CO2 under produksjon. Når det blir mulig å produsere betydelige mengder hydrogen ved å benytte overskuddskraft, blir dette veldig interessant. Men det er ennå et stykke unna før de gode tekniske løsningene er på plass, sier Johnsen.

Annonse

Flere saker

Annonse