JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Teknisk fagskole på dagsorden

Fagskolen er et viktig etter- og videreutdanningstilbud som har vært oversett i mange år.

torgny.hasaas@lomedia.no

Fagskolene var tema på LOs utdanningskonferanse i begynnelsen av oktober. Ifølge LO-Aktuelt var det et krav fra studentene i Organisasjonen for fagskolestudenter, at fagskolene skulle bli en del av begrepet «høyere utdanning».

Fagskolen har vært et utdanningsløp for de med fagbrev som ønsker seg en teoretisk utdanning innen faget. I en rekke fag er fagskolen en forutsetning for at en fagarbeider skal kunne starte egen virksomhet. I mange yrker er fagskolen en vei over til stillinger som prosjektledere og saksbehandlere.

Formålet med skolen er definert i lov om tekniske fagskoler:

«Teknisk fagskole skal bidra til å dekke arbeidslivets behov for ledelsesutdanning, utdanning til avanserte tekniske oppgaver og utdanning for å fylle nasjonale og internasjonale sertifiseringskrav.

Teknisk fagskole skal være et etter- og videreutdanningstilbud som skal gi fagarbeidere og voksne mulighet til faglig fordypning, kompetanse for videre utdanning og lederopplæring.»

Fagskolen skiller seg fra ingeniørutdanningen ved at fagbrevet er veien inn til fagskolen, mens det er allmennfag på videregående skole som er ingeniørveien.

Det finnes noe fornuft i å knytte fagskolen til det høyere utdanningssystemet. Det gjelder tilknytningen til studiesamskipnadene og deres velferdsordninger. Dessuten bør også en fagskoleutdanning kunne gi studiepoeng i et slikt system. Et fagbrev er en videregående utdanning, og fagskolen bør derfor kunne gis studiepoeng på linje med annen utdanning basert på den videregående skolen.

Men det er viktig at fagskolene får beholde sin egenart, beholder sin praktiske tilnærming. Fagskoler er noe annet enn ingeniørutdanning og må forbli det.

Men like viktig er det at fagskolene leverer kvalitet. I dag finnes det for mange historier om lærere på fagskoler som leverer utdatert kunnskap, at lærebøkene er selvkomponerte kompendier som lærerne selger til elevene og at eksamener inneholder feil.

Fagskoler har sin plass i utdanningssystemet. Men de bør formaliseres slik at de ikke bare er en omvei på vei til et mesterbrev eller en autorisasjon. Det bør utarbeides læreplaner og lærebøker, og det bør føres bedre kontroll med undervisningen som faktisk leveres. Eksamenssystemet bør forbedres slik at det ikke er opp til den enkelte skole og den enkelte lærer å gjennomføre eksamenene.

Fagskolen bør spille en viktig plass i utdanningssystemet som en vei videre fra en fagutdanning. Den knytter teori og praksis sammen og viderefører fagarbeiderens kompetanse til ledende stillinger i arbeidslivet.

Annonse
Annonse