JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nekter å jobbe natt

En konflikt mellom Kystverket og losbåtførerne rammer lostjenesten langs hele kysten. Resultatet kan bli lange køer med skip som må vente på los.

Losene har vaktordninger som dekker 24 timer i døgnet. Men de er avhengig av skyss ut til ventende skip, fortrinnsvis med losbåter som har egne båtførere, skriver Stavanger Aftenblad.

Etter uenighet har Kystverket sagt opp dagens særavtale med losbåtførerne om fleksibel arbeidstid. Det betyr at losbåtførerne forholder seg til vanlig hovedtariffavtale, noe som innebærer at losbåtene ikke kan benyttes mellom 22.00 og 06.00.

Det betyr at lospliktige skip som kommer inn i farvann der los er nødvendig etter klokken 22 om kvelden, må ankre opp og vente opptil åtte timer før de kan seile videre. Dette gjelder blant annet cruiseskip og store skip med farlig last.

– Nå risikerer vi at mange skip må ligge på været utenfor kysten før de får los om bord, sier Egil Tang, skipningsansvarlig for gruveselskapet Titania AS. De får besøk av rundt 200 malmskip årlig. Alle trenger los.

Også reiselivsdirektør Ståle Brandshaug i Stavanger er bekymret for konsekvensene. Skulle et stort cruiseskip nærme seg kysten når det begynner å mørkne, risikerer flere tusen passasjerer å måtte vente hele natten før losen går om bord.

Det er mulig for Kystverket å leie inn andre båtførere, men erfarne losbåtskippere har en helt annen kjennskap til forholdene enn mer uerfarne kolleger. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse