JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

God karakter i distriktene

Kompetansesenteret for distriktsutvikling får gode karakterer fra kommunene som benytter senteret.

Senteret får over fire av fem mulige poeng for servicegrad, engasjement, folkelighet og kompetanse. Det viser en bred undersøkelse blant norske kommuner.

– Det er veldig hyggelige tilbakemeldinger til alle våre rådgivere som daglig jobber for å skape positiv utvikling i distrikts-Norge, sier daglig leder Halvor Holmli i Distriktssenteret til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kompetansesenteret for distriktsutvikling ble i 2008 opprettet av Kommunal- og regionaldepartementet. Distriktssenteret skal samle erfaring fra vellykket utviklingsarbeid i distriktskommuner. Senteret skal være et aktivt kompetansesenter ved å drive eller hente inn aktuell forskning og utredningsarbeid.

Lokal verdi

På et generelt spørsmål om tjenestene fra senteret har vært nyttige, er karakteren 3,53. Det er en liten forbedring fra året før.

– Distriktssenteret er med andre ord verdifullt for kommunene som benytter tjenestene våre. Det er selvsagt avgjørende at kommunene får noe igjen fra tjenestene vi yter. Det gir verdi i det lokale arbeidet, sier Holmli.

Senteret har blitt godt kjent i distriktskommuner og småkommuner, som er kjernemålgruppen.

– Les også: Folk har fått nok av lavkarbo

– Men vi trenger å bli enda mer kjent. Det er et godt utgangspunkt at folk er fornøyd med oss der vi har fått gjøre en innsats, sier Holmli.

Senterets tilbud om omdømmeskole er mest benyttet. Deretter følger faglige foredrag og tips til lokalt utviklingsarbeid.

Fornøyd minister

– Jeg synes Distriktssenteret gjør en flott jobb for distriktene. Det er derfor ekstra hyggelig når undersøkelsen viser at kommunene er fornøyd med tjenestene som senteret yter, sier kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete.

– Jeg er spesielt fornøyd med at senteret får så god uttelling på servicegrad og kompetanse. Det viser at Distriktssenteret leverer arbeid av høy kvalitet og at senteret kommuniserer godt med brukerne, uttaler ministeren. (ANB)

Annonse
Annonse