JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav-høring åpnet med kritikk

Kritikken mot Nav lot ikke vente på seg i Stortinget fredag.

Den åpne høringen i Stortinget om forholdene i Arbeids- og velferdsetaten (Nav) åpnet med at Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) kom med krass kritikk av den behandlingen mange funksjonshemmede får av etaten.

Generalsekretær Liv Aarum gjorde det klart at FFO i utgangspunktet er positiv til Nav-reformen, men understreket at den ikke har gitt de ønskede resultater.

Ankepunktene

Lang ventetid, utilfredsstillende oppfølging, gale utbetalinger og dokumenter som forsvinner, er noen av ankepunktene som ble presentert.

Stortingets kontrollkomité fikk blant annet vite at henvendelsene til FFOs rettighetskontor økte med 50 prosent i 2008. Dette er et kontor som funksjonshemmede som mener seg feilaktig behandlet kan henvende seg til. Forbedringen i 2009 var liten slik at FFOs hovedinntrykk om at Nav ikke har levert, fortsatt er gyldig.

Nav-ombud?

FFO vil ha et eget Nav-ombud for å sikre brukernes rettigheter, mens regjeringen er i ferd med å utrede muligheten for et eget velferdsombud.

– Det viktigste er at utredningen om et eget ombud ikke tar lang tid. Det er nå Nav-brukernes rettssikkerhet settes på prøve, sa assisterende generalsekretær i FFO Jarl Ovesen.

Aarum uttrykte også bekymring over at Stortinget har redusert Nav-bemanningen.

– Det er avgjørende for innholdet i Nav-reformen at etaten sikres kompetanse og nødvendige ressurser, sa hun.

FFO ønsker at mest mulig saksbehandling må bli flyttet til lokale Nav-kontorer slik at saksbehandlingen kan bli enklere. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse