JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: NSB-avtale med mangler

Staten og NSB er enige om kjøp av tjenester innen persontrafikk med tog de neste seks årene. – Bra for Østlandet. Elendig for Bergen, er kommentaren fra Norsk Jernbaneforbund.

oystein@lomedia.no

Trafikkavtalen har en samlet verdi på 15,42 milliarder kroner, og gjelder fra 1. januar 2012 og ut 2017. I perioden får passasjerene på Østlandet nye tog og et bedre rutetilbud.

– At statens kjøp øker noe sammenliknet med forrige periode er bra for trafikken i Østlandsområdet. Flere seter og bedre punktlighet er positivt for de reisende, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg, som også er fornøyd med at avtalen går over seks år.

I resten av landet er det kun lagt opp til å videreføre togtilbudet som finnes i dag.

– I Bergensområdet, rundt Norges nest største by, kjøres det med meget dårlig og gammelt materiell. Det er en skam når NSB ikke har tenkt å gjøre noe med lokaltrafikken her. Kvaliteten må bli bedre, sier Brunborg, som selv har fått kommentarer fra pendlere som foretrekker 25 minutter mer på buss framfor å sitte på skranglete tog.

De store prosjektene rundt Oslo gjør det mulig med hyppigere avganger. NSBs nye sett kommer også gradvis inn i trafikken.

– Det er en fin satsing på Østlandet, blant annet med tog hver time til Kongsvinger. Også Trønderbanen blir bedre, men Vossebanen må rustes opp, sier Kjell Atle Brunborg.

I kravene fra staten til NSB ligger også en forventning om kundetilfredshet, og en grense for hvor mange forsinkelser som kan skyldes materiell eller andre forhold NSB har ansvaret for.

Annonse
Annonse