NJF: NSB-avtale med mangler
Staten og NSB er enige om kjøp av tjenester innen persontrafikk med tog de neste seks årene. – Bra for Østlandet. Elendig for Bergen, er kommentaren fra Norsk Jernbaneforbund.
oystein@lomedia.no
Trafikkavtalen har en samlet verdi på 15,42 milliarder kroner, og gjelder fra 1. januar 2012 og ut 2017. I perioden får passasjerene på Østlandet nye tog og et bedre rutetilbud.
– At statens kjøp øker noe sammenliknet med forrige periode er bra for trafikken i Østlandsområdet. Flere seter og bedre punktlighet er positivt for de reisende, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg, som også er fornøyd med at avtalen går over seks år.
I resten av landet er det kun lagt opp til å videreføre togtilbudet som finnes i dag.
– I Bergensområdet, rundt Norges nest største by, kjøres det med meget dårlig og gammelt materiell. Det er en skam når NSB ikke har tenkt å gjøre noe med lokaltrafikken her. Kvaliteten må bli bedre, sier Brunborg, som selv har fått kommentarer fra pendlere som foretrekker 25 minutter mer på buss framfor å sitte på skranglete tog.
De store prosjektene rundt Oslo gjør det mulig med hyppigere avganger. NSBs nye sett kommer også gradvis inn i trafikken.
– Det er en fin satsing på Østlandet, blant annet med tog hver time til Kongsvinger. Også Trønderbanen blir bedre, men Vossebanen må rustes opp, sier Kjell Atle Brunborg.
I kravene fra staten til NSB ligger også en forventning om kundetilfredshet, og en grense for hvor mange forsinkelser som kan skyldes materiell eller andre forhold NSB har ansvaret for.