JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sentrallager lite miljøvennlig

– Krav til inntjening øker klimautslippene gjennom utflytting av virksomhetene, sentralisering av lagerholdet og redusert bemanning, fastslår 1. nestleder i Transport, Lars M. Johnsen.

Representanter for Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) hadde forslag til konkrete tiltak for å redusere klimautslippene under LOs første erfaringsseminar etter miljøkonferansen i København.

– Forslagene får stå for egen regning fordi de ennå ikke er behandlet i forbundets organer, sier Lars M. Johnsen.

Lite miljøvennlig eksport

–Men en kan spørre om klimaet er ivaretatt når fisk tatt utenfor våre kyster blir eksportert til Kina for foredling og deretter sendt tilbake til Norge. Dersom fisken hadde blitt foredlet her hjemme, vil det skapt mange arbeidsplasser, men hensynet til miljøet er alltid lavere prioritert enn kapitalens, interesser, fastslår Lars M. Johnsen. Han har flere eksempler:

–Mens EU var opptatt av å etablere sterke, sentrale enheter for distribusjon på 90-tallet, er EU nå opptatt av miljøet og vil ha kutt i transporten både fordi sentraliseringen har medført sterk vekst i transportbehovet og sprengt kapasiteten til vei og bane.

Sentrale lagre

– Her må du eksemplifisere.

– En amerikanskeid mineralvannfabrikk vurderte å etablere én produksjonsenhet og et sentrallager i Frankrike. Dette anlegget skulle forsyne hele Europa med mineralvann. En skal ikke ha stor fantasi for å forstå hvor enormt transportbehovet ville bli, men på 90-tallet anslo EU at det generelle transportbehovet ville øke med 10 prosent. Vi har mange eksempler på at det etableres et sentralt lager for bestemte vareslag, som hvite- og brunvarer.

– Andre norske eksempler?

– En rekke produksjonsbedrifter har flyttet til land med lavere kostnader enn her hjemme. Konsekvensen er økt transport fra produksjonsbedriften tilbake til det norske og andre markeder. En kan også spørre om det er miljøvennlig å øke sentraliseringen av slakteriene.

Biler på tomgang

I vinter har vi igjen sett hvor sårbare vi er når snøen ikke fjernes fort nok fra gatene. Hvor stor vil miljøgevinsten bli hvis eksempelvis renholdsverkets biler får en bemanning på tre fremfor to slik tilfellet er. I tillegg til at økt bemanning gjør at den ene slipper å løpe så innmari fort, vil miljøet bli skånet. I vinter har vi sett at renholdsbilene stenger for øvrig trafikk der veier er innsnevret av snø, og dermed får vi kø av biler på tomgang, påpeker Lars M. Johnsen i Transport.

Annonse
Annonse