JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drøfter kampflyprogram

Forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) venter ingen ubehagelige overraskelser om kampflyprogrammet F-35 når han denne uka besøker USA.

Barth Eide skal ha samtaler med Lockheed Martins toppsjef Bob Stevens og den amerikanske forsvarsministeren Leon Panetta i Washington.

– Jeg vil gjerne høre fra Panettas egen munn hvordan prosjektet går. Men så langt er inntrykket at det amerikanske forsvaret er fast bestemt på å anskaffe dette flyet i et betydelig volum, og til en tid som passer oss. For dem erstatter dette flyet mange andre typer, sier Barth Eide til NTB.

Til tross for turbulens i Norge om pris på flyene og deres såkalte levetidskostnader, er Barth Eide mindre urolig for prisutvikling enn han er for leveringstidspunktet. Dette har med levetiden til dagens F-16-flåte å gjøre.

Kritisk

Det går en grense på rundt 40 år. Hvis amerikanerne forskyver programmet og plasserer hovedtyngden av sin bestilling enda senere enn 2018, vil det bli kritisk for F-16-flåtens operasjonsevne.

– Men vi er ikke der ennå. Departementet har ikke hørt noe fra amerikanske myndigheter eller fra produsenten Lockheed Martin som tilsier økt bekymring over framdriften i prosjektet, sier forsvarsministeren.

Departementet har varslet oppdaterte tall om pris og levering til Stortinget i løpet av våren. Barth Eide kan ikke si akkurat når dette blir presentert, men besøket i USA er et ledd i arbeidet med å frambringe et klarere og sikrere bilde.

Forsvarsministeren er ikke enig i at anskaffelsen er blitt dyrere, selv om summen på 42 milliarder fra 2008 er økt til 61 milliarder 2011-kroner. Dette sier departementet er en framskriving etter vanlig regler, og skyldes hovedsakelig justering for prisvekst og valutakurs. Tallet er grunnleggende sett det samme.

Hva med 2018?

Ifølge dette resonnementet vil da prisen i 2018-kroner, det året da produksjonen og leveransene etter planen skal være på topp, bli enda høyere.

Barth Eide viser til et oppslag i Klassekampen som «bevis» for at dette er riktig framstillingsmåte. Den samme har statssekretær Roger Schjerva (SV) i Finansdepartementet godtatt. Verken KK eller Schjerva kan sies å være tilhengere av flykjøpet.

Forsvarsministeren skjønner at mange, både i og utenfor Stortinget, spør seg hva dette til slutt vil koste. Han gir følgende tall:

– Anskaffelsen er fortsatt på vel 42 milliarder 2008-kroner. Dette tilsvarer rundt 60,2 milliarder 2011-kroner. Den reelle fordyrelsen er på en snau milliard. Når det gjelder levetidskostnader, mener vi fortsatt at de blir 145 milliarder 2008-kroner, som det står i stortingsproposisjon 36, framskrevet i tråd med aksepterte, matematiske regler, sier Barth Eide.

Kan bli lavere

Forsvarsministeren tror at levetidsomkostningene like gjerne kan bli lavere som høyere. Stikkord er her basevalg, rasjonelle driftssystemer, simulatortrening, færre fly. Dette er ennå ikke avklarte spørsmål, men kan trekke totalen ned.

– Det er ingen tvil om at F-35 er et stort løft, men F-16 var større på 1970-tallet, sett opp mot økonomiske indikatorer som statsbudsjettet og BNP. Det var et større løft i et fattigere land enn vi er nå, sier forsvarsministeren.

Barth Eide mener at Norge, som liten kjøper, skal være glad for at Pentagon, som virkelig stor kunde, stiller krav til Lockheed Martin om rasjonelle produksjonssystemer og kvalitetssikring. Selv om det avdekker feil og skaper forsinkelser.

– Dette nyter vi godt av. Tenk hvilke ressurser et lite kjøperland måtte sette inn for å oppnå det samme. Når den amerikanske riksrevisjonen kommer med kritiske merknader, gjør de oss en tjeneste, sier forsvarsministeren. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse