– Lurt til å kjøpe ny dieselbil
Stortingsrepresentant mener at dieselbilistene ikke skal lide for vinglete politikk, og bør få erstatning.
[Nettavisen] – Stoltenberg bør betale for alle som de tre siste år har kjøpt dieselbil, krever Arne Sortevik fra Frp.
Fra neste vinter går det mot at det åpnes for at dieselbiler vil oppleve forbud mot å kjøre i de store byene på enkeltdager med stor forurensning.
Oslo åpner for at et slikt forbud vil komme opp til 10 dager av året, uavhengig av hva Statens vegvesen og Regjeringen gjør i forhold til lovendringer som også vil åpne for at det blir dyrere for dieselbiler.
– Les også: Se hvor ofte det kan bli forbud mot dieselbiler
Fredag fortalte Nettavisen at Norges Astma og Allergiforbund (NAAF) advarte om konsekvensene for en stor andel dieselbiler i 2006, da avgiftssystemet ble bestemt endret og dieselsalget tok av. To år senere slo en britisk rapport fast at utslippene fra dieselbiler var enda verre enn tidligere forventet.
– Den britiske rapporten som kom i 2008 burde virkelig fått varsellampene til å lyse. Den viste at selv om NOx-nivåene gikk ned, så gikk de helseskadelige NO2-nivåene opp, og en så at nyere dieselbiler slapp ut mer NO2 enn gamle dieselbiler, sa fagsjef Britt Ann Høiskar i NAAF til Nettavisen.
– Les også: – Tre år med unødvendig høyt dieselsalg
Nå krever Sortevik, som sitter i transportkomiteen på Stortinget, at dette får konsekvenser. Han liker ikke at folk som har fulgt regjeringens indirekte oppfordring om å kjøpe dieselbiler, nå skal straffes med å oppleve at bilene de har kjøpt i god tro om at de er mer miljøvennlige, nå skal straffes.
– Stoltenberg bør betale for alle som de tre siste år har kjøpt dieselbil som ønsker en tilsvarende bil med bensin, om de ønsker dette, sier Sortevik til Nettavisen.
– Lurt til å kjøpe ny dieselbil
Han mener det er uakseptabelt at folk flest skal lide for vinglete politikk.
– Det kritikkverdige ligger i at regjeringen har oppmuntret og oppfordret samt tilrettelagt for dieselbiler, og plutselig slår full kontra og hevder det motsatte. Mange er lurt til å kjøpe ny dieselbil, sier Sortevik.
Han setter også store spørsmålstegn ved at samtidig som det nå lages krisetiltakt for å få ned NOx-utslippene i byene, så nekter regjeringen å legge til rette for diesel laget av naturgass (GTL/syntetisk diesel). Dette er en dieselform som kan brukes på alle dieselbiler, men som reduserer NOx-utslippene med rundt halvparten i forhold til tradisjonell diesel.
Mineraloljeavgift
Utfordringen er at såkalt syntetisk diesel ilegges såkalt mineraloljeavgift, til tross for at dieselen ikke er laget av mineralolje. Mineraloljeavgift er en av flere typer avgifter som tilkommer drivstoff. Denne avgiften gjør at den syntetiske dieselen får en utsalgspris på rundt 19 kroner per liter, mens produsenter og Frp hevder dieselen vil kunne selges for omtrent det samme som vanlig diesel om den får fritak.
Regjeringen har på sin side avvist å gjøre endringer for mineraloljeavgiften, selv om syntetisk diesel ikke er en mineralolje. Finansminister Sigbjørn Johnsen svarte følgende på spørsmål om mulig mineraloljeavgiftfritak for GTL i oktober:
«Toll- og avgiftsdirektoratet har slått fast at det omhandlede drivstoffet er å regne som avgiftspliktig mineralolje. Jeg har ingen innvendinger mot denne vurderingen. Dersom denne type drivstoff skal fritas for avgift forutsetter derfor dette at reglene endres. I en veibruksavgift på drivstoff bør på prinsipielt grunnlag alle trafikanter betale en avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje. Det meste av kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker, kø og støy. Dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff. At en drivstofftype har noe lavere verdier når det gjelder lokale utslipp kan derfor ikke alene begrunne at denne drivstofftypen skal fritas for avgift.»
– Statens grådighet
– Syntetisk diesel må slippes ut av avgiftsklemma. Mineraloljeavgift må vekk slik at miljøvennlig diesel får konkurransedyktig pris, krever Sortevik.
– Hele saken med GTL viser statens grådighet og at inntekter settes foran miljø, selv om de sier det motsatte. Her finnes altså en nesten «ren» diesel som regjeringen stopper med avgift. Det er miljøbedrag, raser Sortevik.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin