JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spår tøft år for reiselivet

Utfordringene står i kø for norsk reiseliv de kommende årene, og 2012 kan bli et tøft år for hele næringen.

– De store bedriftene vil nok gjøre det bra, mens mindre norske bedrifter har en jobb å gjøre. Der kreves det i første rekke fornyelse, sier direktør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Tall til og med november 2011 viser at antall utenlandske gjestedøgn i Norge er uendret sammenlignet med samme periode i 2010. I tilsvarende tidsrom har det norske markedet hatt en økning på 3 prosent.

– Vi opplevde en strukturendring i turistankomster i 2011. Veksten kom fra små markeder, mens vi har opplevd en tilbakegang fra de tradisjonelt store utenlandsmarkedene, sier Tuftin som konstaterer at tilstrømningen av utlendinger ikke øker i samme grad som nordmenns iver etter å oppleve andre land.

– Les også: Griller tre hele elger

Tyske gjestedøgn i Norge viste en nedgang på 2 prosent fram til og med november. Amerikanske gjestedøgn gikk ned med hele 12 prosent i fjorårets nest siste måned, men endte på plussiden med 1 prosent på grunn av en god vekst i første halvdel av 2011.

I utenlandsmarkedene har turiststrømmen fra Russland fortsatt den solide økningen. For fjorårets første 11 måneder var veksten på hele 8 prosent.

Fra Sør-Europa er imidlertid tallene røde. Italia (minus 31 prosent), Spania (minus 28 prosent) og Frankrike (minus 15 prosent), er svært dårlige tall.

– Les også: – Distriktshoteller i en ond sirkel

Tuftin spår en total vekst til norske reisemål på 2 prosent i 2012, basert på nullvekst fra utlandet. Det stipuleres en oppgang på 3 prosent fra norske ferierende som vil oppleve det hjemlandet har å by på.

Det globale turistmarkedet endres i takt med kriser i økonomien og styrken på landets valuta. Dessuten konkurrerer stadig flere land om de samme turistene som har spesielle ønskemål for reisen.

Reiselivsdirektør Tuftin etterlyser sterkere bånd mellom ulike aktører i Norge for å oppnå bedre slagkraft internasjonalt.

– Man må begynne å samarbeide bedre. Vi har mange gode entreprenører, men de jobber i altfor stor grad hver for seg, sier Tuftin til NTB. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse