JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO krever to kampfly-baser

LO mener at regjeringen og Stortinget må videreføre dagens basestruktur.

De vil dermed ha de nye kampflyene både i Bodø og på Ørland.

Dette synet støttes av YS-tilknyttede Befalets Fellesorganisasjon, som mener at en slik todeling best vil opprettholde Forsvarets spisskompetanse samtidig som operative behov vil bli innfridd. BF erkjenner imidlertid at dette også er den dyreste løsningen og at den kan få negative følger for andre deler av Forsvaret.

Forsvarssjef Harald Sunde la i november fram sitt såkalte fagmilitære råd om den neste langtidsplanen for Forsvaret, inkludert en klar anbefaling om at F-35-flåten blir samlet på Ørland, hovedsakelig av økonomiske grunner.

Forslaget ble sendt på høring til rundt 40 organisasjoner, fylker, kommuner og andre berørte. Fristen for å uttale seg utløp 6. januar. Langt de fleste svarene støtter dagens ordning med to baser. Forsvarsdepartementet skal i løpet av våren legge fram regjeringens forslag for Stortinget.

Et valg av Bodø vil bety ny rullebane utenfor dagens flyplassområde. Investeringskostnadene er dermed flere milliarder kroner høyere enn ved valg av Ørland.

– Les også: – Blir ikke dyrere

– En to-baseløsning oppfyller alle Norges allierte forpliktelser, samtidig som støypåvirkningen reduseres i forhold til en løsning med bare én base. En delt løsning vil også gi betydelig samfunnsmessig gevinst gjennom oppgradering av infrastrukturen, heter det i høringsnotatet fra LO.

Fagorganisasjonen mener at en permanent lokalisering av kampflyene både i nord og sør vil gi et større operasjonsområde, mer tid i luften, redusert reaksjonstid og dermed økt tilstedeværelse.

I sum mener LO at merkostnadene ved en to-baseløsning kan forsvares ut fra den overordnede samfunnsmessige gevinsten, men at operative hensyn også fullt ut innfris. Dessuten vil en slik løsning redusere faren for at faglig ekspertise og piloter forsvinner, heter det.

Forsvarssjefens anbefaling fikk en høyst blandet mottakelse på Stortinget. Mange i forsvars- og utenrikskomiteen mente at det ikke er mulig å gå for en løsning som fjerner permanent nærvær av kampfly i nord, og advarte mot å tro at det var noen automatikk i å følge forsvarssjefens råd.

– Les også: Vil ha alle F-35 på Ørland

De tre nordligste fylkene mente at rapporten er uakseptabel. Fylkesmann Hill-Marta Solberg i Nordland, tidligere Ap-statsråd og parlamentarisk leder, mener at forsvarssjefen har lagt for lite vekt på regjeringens nordområdepolitikk.

– De sikkerhetspolitiske utfordringene må tillegges avgjørende betydning og tilsier at nye kampfly må være lokalisert i Nord-Norge, eventuelt som del av en to-baseløsning. Bodø framstår som det beste alternativet for å dekke nødvendige operasjoner i de viktige nordområdene, skriver Solberg.

Hun legger til at en eventuell flytting av kampflyaktiviteten til Ørland vil få betydelige negative konsekvenser for Nordland fylke, med direkte tap av arbeidsplasser og svekket status som fylkeshovedstad.

– Dette gjelder ikke bare Salten-regionen, men fylket som helhet, advarer fylkesmannen. Hun mener at en ny rullebane i Bodø vil bety mye for den sivile luftfarten og frigjøre arealer for byutvikling.

I Sør-Trøndelag hilser fylkesmann Jørn Krog forsvarssjefens anbefaling om Ørland velkommen, men påpeker at både arealbehov og støy vil bli krevende. En forlengelse av rullebanen på 600 meter er bedre enn en ny rullebane som vil true verneområder og dyrket mark.

– Omfattende støytiltak og innløsing av boliger vil uansett være nødvendig, skriver Krog. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse