JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO vil ikke kjøpe seg opp i A-pressen

– Vårt formål med eierskapet i A-pressen er å bidra til mediemangfold i Norge, fastslår LO-leder Roar Flåthen.

sym@lomedia.no

LO har en lang og ideologisk forankret historie som medieeier. Til tider har det vært både turbulent og økonomisk kostbart å bidra til å holde liv i A-pressens aviser over hele landet. Og noen trodde nok at man var kommet til et veiskille da LO-kongressen høsten 1989 bevilget 160 millioner kroner som et siste bidrag til A-pressen. LOs hovedkasserer Svein-Erik Oxholm var i hvert fall veldig tydelig da han fra talerstolen slo fast:

- Vi har gjort vårt én gang for alle. Det blir opp til de ansatte, lederne og styrene å gjøre den jobben vi forventer av dem.

Kongressen sa samtidig ja til at A-pressen ble omgjort til konsern. LO-leder Roar Flåthen er ikke i tvil om at det vedtaket var helt nødvendig for å sikre at Norge i dag, i motsetning til andre land, har en sterk arbeiderpresse med levende lokalaviser.

- Det er ikke tvil om at Alf Hildrum sammen med de ansatte og tillitsvalgte har gjort en kjempejobb. Et arbeid som er blitt videreført på en dyktig måte fram til i dag, fastslår Flåthen.

- LO tar ansvar

Slik sett ble forventningene til Oxholm og LO-kongressen innfridd. På den økonomiske siden har det derimot fortsatt forpliktet å være eier selv om det ble slutt på de årlige overføringene til A-pressen. Det ferskeste eksempelet var da A-pressen i desember brukte 1,7 milliarder kroner på å kjøpe Edda Media fra britiske Mecom. Det kjøpet ble gjort mulig ved at de to hovedeierne LO og Telenor hver bidro med 350 millioner kroner som en mellomfinansiering. LO-lederen er trygg på at det kjøpet var et riktig strategisk valg for A-pressen. Han mener at det både vil styrke lokalavisene og trygge arbeidsplassene og mediemangfoldet i Norge.

- Og jeg syns faktisk LO bør få litt kreditt for at vi stiller opp og tar et slikt ansvar, sier han.

Også borgerlige aviser

Det er liten tvil om at LO betraktes som en seriøs og profesjonell medieeier. Selv blant politiske motstandere og redaktører i oppkjøpte borgerlige aviser anerkjenner man dette.

- Vi respekterer redaktørplakaten og har som eier i A-pressen vært en garantist for de publisistiske verdiene, understreker Flåthen overfor LO-Aktuelt. Det har man da også bevist siden Lofotposten i 1995 ble den første borgerlige avisen som ble kjøpt opp av A-pressen. Det var begynnelsen på flere oppkjøp av borgerlige aviser som Østlands-Posten i Larvik, Firda og Indre Smaalenens Avis.

Slik sett er kjøpet av Edda Media ikke noe nytt. Ei heller debatten om hvorfor LO skal eie borgerlige aviser. Den daværende styrelederen i A-pressen, LOs hovedkasserer Svein-Erik Oxholm, hadde blandete følelser.

- Men det var strategisk for å styrke våre allerede eksisterende aviser. I motsatt fall ville jeg ikke kunne gått inn for det, sa han i ettertid til Guttorm Lyshagen som skrev Norsk Arbeiderpresses historie.

LO-lederen forstår at noen også i dag kan stille spørsmål ved hvorfor LO skal være med å eie en rekke borgerlige aviser.

Like fullt mener han det har vært nødvendig for å trygge A-pressens framtid.

- Hadde vi ikke akseptert en slik utvikling måtte vi ha solgt oss ut av A-pressen for lenge siden, konstater Flåthen. Og viser til at LO ikke er noen majoritetseier.

Forutsatte TV2-salg

Salget av TV2 til danske Egmont har også utløst en kraftig mediedebatt. LO-leder Roar Flåthen mener det er viktig å få med seg historien for å kunne foreta en god vurdering av hvorfor LO gikk med på å selge TV2 ut av landet.

- Det var en forutsetning fra Telenor for kjøpet av Edda Media at vi solgte TV2. LO har aldri hatt noe ønske om at A-pressen skulle selge seg ut av TV2, understreker han og viser til forrige runde i 2008 da det var aktuelt å kjøpe Edda-avisene. Da ønsket LO å styrke A-pressen med 300 millioner kroner for å kunne overta Edda Media uten å finansiere det ved et salg av TV2. Den gangen sa Telenor nei til å ta sin del av investeringen.

- Da kjøp igjen ble aktuelt vurderte vi at det var strategisk riktig for A-pressen, selv om det innebar et salg av TV2 til Egmont. Det å drive lokalaviser er det primære for A-pressen. Og det er også derfor vi er med som eiere.

Fem år etter at Orkla-eier Stein Erik Hagen valgte å selge det som den gang var Orkla Media ut av landet til britiske Mecom – og ikke til A-pressen; lyktes altså A-pressen med å nå et langsiktig strategisk mål. Selv om man måtte kvitte seg med det som ved kjøp av de første TV2-aksjene i 1995, ble betraktet som et ben nummer to å stå på for konsernet.

Egmont best

LO-lederen mener at Egmont er den beste eieren TV2 kunne fått når man første måtte selge selskapet ut av landet. Og det uavhengig av at det i aksjonæravtalen lå en forkjøpsrett som var forpliktende. Flåthen viser til at Egmont har vært med som eier helt siden TV2 ble opprettet og i tillegg har en stor del av sin virksomhet i Norge.

- Egmont er jo også en stiftelse med en sosial profil, påpeker han.

Det som opptar LO-lederen sterkest er derimot at Egmont i motsetning til en rekke andre medieaktører ikke har konkurrerende virksomheter til TV2. Telenor eier for eksempel 35 prosent av Canal+ som er en direkte konkurrent med TV2. Den andre eieren er TV4-gruppen som eies av svenske Bonnier.

- Blir det noe av planene om Nordic Broadcasting med eiere som Telenor, Bonnier og Egmont, vil Egmont være en garantist for TV2, mener Flåthen.

Han trekker også fram at ledelsen og de tillitsvalgte i TV2 er positive til at det er Egmont som nå overtar A-pressen eierandel.

- Jeg tror at TV2 kan komme styrket ut av dette; ikke minst når det gjelder kampen om rettigheter til stadig mer kostbare sportsarrangement og andre populære begivenheter. Det betyr naturligvis at NRK får enda tøffere konkurranse. Da er det viktig at regjeringen sørger for at NRK får nødvendige ressurser til å kunne fylle sin viktige oppgave på en tilfredsstillende måte, sier Flåthen.

Uaktuelt med oppkjøp

Oppkjøpet av Edda Media og salget av TV2 betyr derimot ikke slutten på utfordringene for LO som medieeier. Telenor har signalisert at de ønsker å selge seg ut av A-pressen. Roar Flåthen er tydelig på at det ikke er aktuelt for LO å kjøpe seg opp til å bli en majoritetseier.

- Jeg mener det vil være best med flere eiere og er trygg på at Telenor vil bruke den tiden de trenger for å finne nye gode eiere for A-pressen. Og jeg håper at Fritt Ord vil fortsette på eiersiden. Jeg tror A-pressen er tjent med å ha et mangfold på eiersiden. Det viktige er at de er gode og langsiktige.

Mediemangfold

En annen utfordring kan komme dersom Medietilsynet setter foten ned for A-pressens kjøp av Edda Media eller kommer med pålegg. LO-lederen karakteriserer påstander om at kjøpet er ulovlig som flåsete. Og han har registrert at Trondheimsbaserte Polaris Media ikke har gitt opp jakten på Edda Media. Samtidig påpeker LO-lederen at mediemangfold ikke bare er det samme som et mangfold på eiersida.

- Skal vi ha lokale trykte medier i framtida er det helt avhengig av solide mediebedrifter som A-pressen. Det er bare noen få aviser som på sikt vil kunne klare seg på egenhånd, tror Flåthen.

Han understreker at A-pressen naturligvis vil forholde seg til den behandlingen som nå pågår både i Medietilsynet og Konkurransetilsynet. Samtidig påpeker han at det er flere som mener at dagens regionale eierbegrensninger er for strenge, noe LO også har poengtert tidligere i høringsuttalelser.

- Mediemarkedet er tøft og hva framtida bringer er usikkert. Men LO skal fortsette å bidra til mangfoldet i norske medier. Det syns jeg vi fortjener honnør for, sier LO-leder Roar Flåthen.

Etablert 27. mai 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse

LO-kongressen sier ja til konsern oktober 1989

8. november 1989 fatter styret i Norsk Arbeiderpresse det formelle vedtaket om å danne konsern

1998 ble A-pressen ASA børsnotert

Finske Sanoma kjøper seg inn i 1998

Telenor kjøper i 2000 Møllergruppens aksjer

2002 prøver Sanoma å overta hele A-pressen, men blir stoppet av de andre eierne. Sanoma selger seg ut i 2003

I juni 2003 ble A-pressen strøket fra Børsen

I 2005 kjøper A-pressen seg inn i TV2 og Arbeiderpartiet selger seg

A-pressen kjøpte desember 2011 Edda Media for 1,7 milliarder kroner

I januar 2012 selges TV2 til danske Egmont for 2,1 milliarder kroner

LO og forbundene eier i dag 48,6 prosent, Telenor 48,2 og stiftelsen Fritt Ord 3,2 prosent av aksjene

Annonse
Annonse

LO-kongressen sier ja til konsern oktober 1989

8. november 1989 fatter styret i Norsk Arbeiderpresse det formelle vedtaket om å danne konsern

1998 ble A-pressen ASA børsnotert

Finske Sanoma kjøper seg inn i 1998

Telenor kjøper i 2000 Møllergruppens aksjer

2002 prøver Sanoma å overta hele A-pressen, men blir stoppet av de andre eierne. Sanoma selger seg ut i 2003

I juni 2003 ble A-pressen strøket fra Børsen

I 2005 kjøper A-pressen seg inn i TV2 og Arbeiderpartiet selger seg

A-pressen kjøpte desember 2011 Edda Media for 1,7 milliarder kroner

I januar 2012 selges TV2 til danske Egmont for 2,1 milliarder kroner

LO og forbundene eier i dag 48,6 prosent, Telenor 48,2 og stiftelsen Fritt Ord 3,2 prosent av aksjene