JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beklager at Korea fikk oppdraget

– LO beklager sterkt at norske selskaper ikke fikk kontrakten om byggingen av Goliat-plattformen, sier LO-leder Roar Flåthen. – En trist dag for norsk leverandørindustri, mener Arve Bakke i Fellesforbundet.

Eni Norge og partner Statoil Petroleum AS har på vegne av Goliat-lisensen valgt Hyundai Heavy Industries Co til å levere den flytende produksjons-, lagrings- og lasteinnretningen til Goliat.

– LO beklager sterkt at norske selskaper i en vanskelig situasjon ikke fikk kontrakten. Tildelingen vil gjøre situasjonen enda mer krevende for norsk verftsindustri, og vi er svært bekymret for utviklingen, sier LO-leder Roar Flåthen.

En trist dag

–Jeg er bekymret for norsk leverandørindustri, sier Fellesforbundets leder Arve Bakke.

– Dette er en trist dag for leverandørindustrien. Fellesforbundet beklager at Eni og Statoil har valgt å sette hele byggingen av Goliat plattformen ut til utenlandske leverandører. Dette skjer i en situasjon hvor norsk leverandørindustri må redusere sin bemanning på grunn av svak ordretilgang, sier Arve Bakke og fortsetter:

– Jeg mener bedriftene har valgt å forfølge en kortsiktig investeringsstrategi, hvor kun pris på anbudstidspunktet har vært avgjørende. Kostnader knyttet til manglende leveringssikkerhet og kvalitet synes å ha bli oversett. Erfaringer fra tidligere krevende prosjekter viser at dette kan bli en svært kostbar strategi, påpeker forbundslederen.

Spare seg til fant

Når slike beslutninger tas uten hensyn til langsiktige virkninger verken for prosjektet, eller for kapasitetsutviklingen i norsk leverandørindustri heter dette på godt norsk å spare seg til fant. De store forskjellene i pris som det her snakkes om reiser også spørsmål ved om vi på ny ser et eksempel på skjult statlig støtte i slike konkurranser. Må vi se nærmere på reglene for anbudsinnhenting ved slike prosjekter? Spør Bakke og tilføyer:

Konkurranse i subsidiering?

– Også kjøpere må ha et ansvar for å unngå en internasjonal subsidiekonkurranse, en utvikling som på sikt gjør alle til tapere.

Petroleumsloven slår fast at forvaltningen av ressursene skal bidra til å styrke norsk næringsliv og industriell utvikling. Nok en gang ser vi at dette hensynet forsvinner når det enkelte prosjekt står foran gjennomføring. Myndighetene må derfor foreta en gjennomgang av de virkemidlene som er til rådighet for at intensjonen i petroleumsloven etterleves. Dette kan blant annet være strengere krav ved tildeling av lisenser og sterkere krav til nasjonalt innhold når utbyggingsplaner godkjennes, sier Arve Bakke.

Nytt anbudssystem?

I forrige uke sa Aker-konserntillitsvalgt Atle Tranøy at han vil ha et nytt anbudssystem i oljebransjen.

– Pris kan ikke være det eneste saliggjørende, mener han

– Jeg er grundig lei av utenlandske dumpingtilbud. Vi må legge inn andre kvaliteter enn ren priskonkurranse i anbudene, sa Atle Tranøy til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Skviser leverandørindustrien

Tranøy slakter dagens regime for anbud for offshoreutbygging.

– For leverandørindustrien er jeg overbevist om at det er et dårlig system. Jeg tror også det er et dårlig system for oljeselskapene, sier Tranøy.

– Anbudssystemet bidrar ikke til å fremme innovasjon og utvikling i leverandørindustrien. Jeg tror mer på en partnerskapstankegang, der det bygges inn andre ordninger som også fremmer kostnadsbevissthet, sier han.

I dag er det slik at oljeselskapene skviser norsk leverandørindustri, sier den Aker-tillitsvalgte.

Goliat må bli i Norge.

–Poenget er å få partnerne i dialog om nye måter å tenke anbud på, sier Tranøy.

– Det ville være å skyte seg selv i foten dersom anbudet for å bygge Goliat-plattformen i Barentshavet skulle gå til utlandet. Da vil andre stikke av med gevinsten. Plattformen må bygges i Norge.

Annonse
Annonse