Veteraner på vannet
Alder er ingen hindring når isen skal vekk og båtene frem på Drammensfjorden. Veteranbåten Thor III sikrer fri ferdsel i fjorden i vintermånedene. Mannskapet på isbryteren er også noen skikkelige veteraner.
linesch@lo-media.no
– Kom inn! Mens natt fortsatt strever med å bli dag denne januarmorgenen ønsker matros Pål Larsen velkommen om bord på Thor III. Ute er det «bare» noen minusgrader. Inne er det varmt. Da kulda var på sitt verste rundt jul og nyttår var det vanskelig å holde varmen. Nyttårsaften våknet de til 22 minus ute. Inne ble det aldri varmere enn 14.
Drammens egen isbryter er en skikkelig veteran. Trofast har båten kjørt fjorden opp og ned gjennom 50 vintre, slik at skipstrafikk kan gå som planlagt. Å entre inn i veteranen er som å skru tida tilbake minst 40 år.
– Jeg trives om bord, selv om den er gammel. Også går det an å fikse opp ting på en gammel båt. Jeg har fått sydd nye gardiner. Skal hente dem senere i dag, forteller Larsen, men legger til:
– Det er ikke alle som vil jobbe på båten fordi den er såpass umoderne.
Han går til messa, et enkelt lite rom, henter nytraktet kaffe som tas med inn i oppholdsrommet for mannskapet på tre. De har hatt en rolig morgen, i motsetning til dagene før da de måtte ut klokka 05 for å åpne råka ut i fjorden. De er alltid på vakt, 24 timer i døgnet.
Nå ser de litt på tv, drikker mer kaffe og de som røyker tar seg en røyk. Av mannskapet på tre er det en ikke-røyker. Han har opphevet røykeloven inne. På veggen henger bildet av «gamle-kongen» som overvåker det hele.
Thor III er, som navnet tilsier, den tredje isbryteren i rekken. Den eies av Drammen havnevesen, men driftes av slepebåtselskapet Buksér og Berger. Da skipperen gjennom 40 år måtte kaste inn håndkleet for noen år tilbake, gikk man over til å bemanne båten kun etter behov. Denne vinteren har behovet vært konstant. Det har vært is, mye is. Ansatte ledige for oppdrag, men også pensjonister, får tilbud om å jobbe i perioder på isbryteren. For Larsen, som ellers er på moderne taubåter langs norskekysten, i Nordsjøen, Spania…, ja litt overalt, så er en periode på Thor III som ferie å betrakte.
– Det er litt friere her. Vi kan gjøre litt mer som vi vil, sier Larsen. Han har alltid vært til sjøs. Han syns det er godt å være sjømann.
– Jeg kan jobbe tilnærmet halve året, og likevel tjene gode penger. Chiefen Oddvar Riise (63) og skipper Per Todal (64)har egentlig gått på land. De ble pensjonister da de fylte 60. De hadde også alltid jobbet til sjøs. De søker fortsatt havet, av og til. Ofte nok, i hvert fall ifølge kona til Riise.
– Her slipper jeg å få kjeft av «kjerringa». Jeg fikk dét på mobilen i går igjen, sier Riise med et smil. Han har vært gift med samme «kjerring» i alle år. Rett etter bryllupet bar det ut til sjøs igjen. Han ble borte i 18 måneder.
– Da jeg kom hjem, kunne guttungen gå…
– Det er ingen i dagens arbeidsliv som aksepterer å jobbe slik som vi gjorde før, bemerker Per Todal. I dag er det mer vanlig å jobbe to uker og så ha fri to uker. Todal syns en uke av gangen er nok nå når han er pensjonist.
– Det er virkelig koselig å jobbe litt iblant, ikke minst å snakke med gamle kjente, sier Todal.
Chiefen starter maskinen. I motsetning til dagens automatiserte båter, skjer det meste manuelt om bord på Thor III.
– Det er som å komme tilbake til guttedagene, sier Riis. Ifølge han kan slike båter leve evig, bare de tas godt vare på. Det er investert en del i vedlikehold i det siste.
– Båten er litt sliten, så vi må ta litt pent på han. Men vi har ikke hatt noen problemer. Båten er sterk, sier Riise.
På pauserommet igjen er det akkurat tid til litt kaffe og en røyk mens maskinen blir varm. Så kaster matrosen loss, og med skipperen ved roret og chiefen som «sidekommentator» er Thor III klar for dagens første økt. Båt og mannskap møter isen fort.
– Jøss, som han har «frysi» i natt. Her hadde vi fritt vann så sent som i går, forteller Todal. Skipperen og chiefen er overrasket, for det har ikke vært så kaldt. Men dette handler like mye om strøm- og vindretning.
– Vannet kan du aldri bestemme over, sier skipperen.
– For oss er dette egentlig bra. Det betyr at vi har jobb noen dager til. Jeg tipper det blir jobb her til ut i mars, sier Riise. Han skal av båten om noen dager. «De på kontoret» mener han trenger en pause. Selv kunne han tenkt seg å bli lengre. Men som pensjonist er det begrenset hvor mye han kan tjene.
– Hvis regjeringen ønsker at vi skal jobbe mer og lenger så må vi ikke bli straffet. I år kunne jeg sikkert ha jobbet to-tre ganger mer enn hva jeg gjør. Men det er jo ingen vits i, for jeg må på et vis betale for å jobbe mer, mener Riise.
Skipperen fører Thor III gjennom isen. De anslår at isen er rundt 40-45 cm tykk. Todal unngår å gå i fast is, hvis ikke han må. De er bare pliktig til å holde råka åpen. Da det var på det kaldeste gikk båten hele døgnet. De kjørte og kjørte. Samme strekning. Når mannskapet trengte hvile, kjørte de båten rett inn i isen der den lå helt stille mens mannskapet fi kk seg noen timers søvn.
Praten går lett i styrhuset. Båten går i rundt 11 knop. Den brøyter seg fram. Tar for seg steder der de vet båter kan komme. De drikker kaffe. Snakker om gamle kjente, båter, litt politikk, og annet som opptar dem, som hunden til Riise – kompisen han må hjem til. Mannskapet trives i hverandres selskap, noe som ifølge dem er helt nødvendig for å jobbe slik de gjør. De bor tett innpå hverandre, 24 timer i døgnet.
– Jeg har vært borti skippere som forsøker å kue de andre om bord. Det fungerer veldig dårlig, sier Todal.
Selv om flat struktur virker å prege båtens mannskap, har de sine oppgaver. Matrosen er «altmulig- mann». Han sørger for lukten av nytraktet kaffe og gulvvask. Og snart lunsj. Dagens fire måltider er det matrosen som står for. Frokost og kvelds tas ved brødfjøla, men til lunsj og middag serveres det ordentlige saker. Steik sto på bordet sist helg, får vi høre.
– Han har ikke ro i ræva, han Pål, kommenter chiefen fra der han sitter. Og så skryter de av maten. Ifølge Todal er mat en viktig ingrediens i oppskriften til å ha det bra om bord. – Du skal trives i lag, og så skal du ha god mat, sier han.
Mens mannskapet blir mette, i tur og orden, går Thor III utrettelig videre. En båt får hjelp på vei ut fra kai. Thor III sørger for sikker ferdsel. Over radioen takkes det, samtidig som det antydes behov for assistanse samme kveld. Skipperen tar Thor III til kai i Drammen. Han skriver i loggen. Dagens første økt er over. Nå kan de slappe av. Snart skal matrosen hente nye gardiner og diske opp med middag. Men først slappe av. For hvem vet når neste økt kommer? Det bestemmer vær, vind – og vannet.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer