Bedre kontroll med utenlandske turbusser
Fra 1. april 2012 strammer regjeringen inn reglene for utenlandske busselskaper som kjører passasjerer i Norge.
oystein@lomedia.no
Økt konkurranse fra transportører som driver med andre lønns- og arbeidsvilkår enn deres norske konkurrenter skaper bekymring i turbilnæringen, og det har Samferdselsdepartementet tatt hensyn til.
– Transportører fra andre EØS-land skal få rett til å drive turbusstransport mellom reisemål innenfor Norge i inntil 30 dager i strekk, avgrenset til i alt 45 dager i løpet av ett kalenderår. Presiseringen gjelder fra 1. april neste år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
Innstramming
Etter dagens regelverk og praksis har utenlandske transportører adgang til å utføre innenlands turbusstransport i Norge når dette er ”midlertidig”, uten noen presisering av begrepet.
– Med den tolkning som Samferdselsdepartementet nå har fastsatt, er det lagt til rette for en bedre håndheving av regelverket, sier Meltveit Kleppa.
Transport mellom steder i en annen stat enn der selskapet hører hjemme, kalles kabotasje.
For å kunne kontrollere at regelverket for såkalt ”persontransportkabotasje” følges, må utenlandske transportører registrere hvert enkelt transportoppdrag mellom reisemål i Norge. Registreringen skal skje i et web-basert register som vil være direkte tilgjengelig for politiet og kontrollørene fra Statens vegvesen.
Samferdselsdepartementet er i gang med å lage et forslag til ny forskrift. Den skal sendes ut på høring. Endringene gjelder plikten til å registrere kjøretøyene.
Sterke reaksjoner
I transportbransjen er vedtaket godt mottatt.
– De nye reglene vil føre til økt optimisme i norsk turbilbransje, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Reiselivsnæringen derimot har reagert negativt, og NHO Reiseliv opplever at hoteller melder seg ut. Flere går over til konkurrenten Virke.
– Vi er i ferd med å miste pilaren i vår sommertrafikk, den som subsidierer de få arbeidsplassene vi sitter igjen med vinter og vår, sier hotelleier Edmund H. Utne på Hotel Ullensvang i Hardanger til Dagens Næringsliv.
– Turoperatørene våre sier til meg at dette vil bety at de kutter i Norge fra 2013 og heller bruker Sverige som innfallsport til Skandinavia. Eller sende sine gjester på cruise til Norge i stedet. Jeg er forferdelig oppgitt, sier Utne.