JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bedre kontroll med utenlandske turbusser

Fra 1. april 2012 strammer regjeringen inn reglene for utenlandske busselskaper som kjører passasjerer i Norge.

oystein@lomedia.no

Økt konkurranse fra transportører som driver med andre lønns- og arbeidsvilkår enn deres norske konkurrenter skaper bekymring i turbilnæringen, og det har Samferdselsdepartementet tatt hensyn til.

– Transportører fra andre EØS-land skal få rett til å drive turbusstransport mellom reisemål innenfor Norge i inntil 30 dager i strekk, avgrenset til i alt 45 dager i løpet av ett kalenderår. Presiseringen gjelder fra 1. april neste år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Innstramming

Etter dagens regelverk og praksis har utenlandske transportører adgang til å utføre innenlands turbusstransport i Norge når dette er ”midlertidig”, uten noen presisering av begrepet.

– Med den tolkning som Samferdselsdepartementet nå har fastsatt, er det lagt til rette for en bedre håndheving av regelverket, sier Meltveit Kleppa.

Transport mellom steder i en annen stat enn der selskapet hører hjemme, kalles kabotasje.

For å kunne kontrollere at regelverket for såkalt ”persontransportkabotasje” følges, må utenlandske transportører registrere hvert enkelt transportoppdrag mellom reisemål i Norge. Registreringen skal skje i et web-basert register som vil være direkte tilgjengelig for politiet og kontrollørene fra Statens vegvesen.

Samferdselsdepartementet er i gang med å lage et forslag til ny forskrift. Den skal sendes ut på høring. Endringene gjelder plikten til å registrere kjøretøyene.

Sterke reaksjoner

I transportbransjen er vedtaket godt mottatt.

– De nye reglene vil føre til økt optimisme i norsk turbilbransje, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Reiselivsnæringen derimot har reagert negativt, og NHO Reiseliv opplever at hoteller melder seg ut. Flere går over til konkurrenten Virke.

– Vi er i ferd med å miste pilaren i vår sommertrafikk, den som subsidierer de få arbeidsplassene vi sitter igjen med vinter og vår, sier hotelleier Edmund H. Utne på Hotel Ullensvang i Hardanger til Dagens Næringsliv.

– Turoperatørene våre sier til meg at dette vil bety at de kutter i Norge fra 2013 og heller bruker Sverige som innfallsport til Skandinavia. Eller sende sine gjester på cruise til Norge i stedet. Jeg er forferdelig oppgitt, sier Utne.

Annonse
Annonse