JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Herbjørn sparte 8000 kroner

Siden februar har Help forsikring behandlet 300 saker for Sjømannsforbundets medlemmer. Da selskapet tok saken til Herbjørn Torkildsen frafalt leiebilselskapet kravet sitt fullstendig.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Sommeren 2011 skulle Torkildsen på ferie hjem til Vesterålen. Han og kona fløy til Evenes flyplass og hentet leiebil der. En uke senere ble bilen parkert på samme flyplass.

- Det var ingen til å ta i mot nøklene, så vi slapp dem bare gjennom en sprekk i veggen, forteller Torkildsen til Maritim Logg.

Steinsprang

Omtrent tre timer senere blir han ringt opp mens han sitter på Gardermoen.

- Jeg fikk beskjed om at det var oppdaget en steinsprangskade i frontruta på bilen, da den var blitt vasket på Statoil-stasjonen i nærheten av flyplassen, forklarer han.

Torkildsen ga leiebilselskapet klar beskjed om at det var umulig at en slik skade kunne ha skjedd når de hadde kjørt bilen.

- Verken kona eller jeg hører så dårlig at vi ikke hadde oppdaget om en stein hadde smelt i frontruta, sier han.

Fikk krav

I utleieavtalen hadde Torkildsen underskrevet på en egenandel på 8000 kroner dersom det oppstod skade på bilen. Tre-fire uker etter telefonsamtalen med selskapet, dukket det også opp et krav på 8000 kroner. Sammen med kravet lå kvitteringen fra firmaet som hadde byttet ruta.

- Jeg reagerte på at kvitteringen verken inneholdt logo for firmaet som hadde byttet ruta, og at summen på frontruteskiftet var mindre enn kravet jeg fikk, sier Torkildsen oppgitt.

Han ringte umiddelbart til leiebilselskapet og ga klar beskjed om at han nektet å betale kravet, og begrunnet det med at skaden like gjerne kunne skjedd når bilen ble kjørt den nesten en kilometer lange distansen fra flyplassen til vaskehallen på bensinstasjonen ved Europavei 10.

Kontaktet Help

Torkildsens kone foreslo at de kunne snakke med en advokat på jobben hennes.

- Jeg kjente til at Sjømannsforbundets medlemmer hadde fått advokathjelp som en del av kontingenten, så jeg ringte Help forsikring, og kom i kontakt med en av advokatene deres, forteller den uheldige leiebilkunden.

Deretter sendte han all dokumentasjon til forsikringsselskapet.

- Etter rundt to uker fikk jeg en mail fra advokaten i Help som sa at leiebilselskapet hadde trukket hele saken mot meg, sier han med et smil.

- Veldig bra

Selv er han overbevist om at advokatforsikringen har spart ham for mange tusen kroner.

- Uten advokat ville jeg kanskje høyst fått redusert kravet, så jeg er veldig glad for at vi har den forsikringen gjennom kontingenten. Det er veldig bra, og kontakten med advokaten var helt topp, skryter Herbjørn Torkildsen.

Navn: Herbjørn Torkildsen

Alder: 59

Bosted: Kristiansand

Yrke: Matros

Fartøy og rederi: BB «Troll» i Buksér og Bergning

Aktuell: Har nytt godt av NSFs ordning med advokatforsikring

Annonse
Annonse

Alder: 59

Bosted: Kristiansand

Yrke: Matros

Fartøy og rederi: BB «Troll» i Buksér og Bergning

Aktuell: Har nytt godt av NSFs ordning med advokatforsikring