JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klar for Nordøstpassasjen

Den norskeide LNG-tankeren «Ribera del Duero» blir trolig den første til å frakte gass fra Melkøya utenfor Hammerfest til Japan via Nordøstpassasjen.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Rederiet Knutsen OAS Shipping har med noen få forbehold fått russiske myndigheters godkjennelse for å frakte LNG fra Snøhvit til Japan via Nordøstpassasjen i neste sesong, skriver rederi.no.

Eneste

Fra Murmansk i vest til Behringstredet i øst er passasjen nord for Russland på 3000 nautiske mil, eller 5600 kilometer. «Ribera del Duero Knutsen» er det eneste LNG skipet i verden som har isklasse ICE- 1A fra Det Norske Veritas med notasjon «winterisation» som kan gjennomføre en slik tur. Rederiet anslår at seilasen til Japan vil ta kun halvparten av tiden i forhold å gå gjennom Suezkanalen.

– På deler av turen vil vi trenge assistanse av to russiske atomisbrytere, og russiske inspektører vært ombord og vurdert skipet før søknaden vår ble godkjent, sier Synnøve Seglem i Knutsen OAS Shipping.

Større behov

Det er i månedene juni til oktober seilinger gjennom Nordøstpassasjen er aktuelle, noe som gjør at LNG-tankeren maksimalt vil rekke å gjøre tre turer på en sesong. Det var i 1991 passasjen ble åpnet for kommersiell skipsfart, men det tok hele 18 år før de to første handelsskipene ble sluppet gjennom. Den stadig minkende polisen har gjort det mer interessant med frakt gjennom passasjen, og da særlig gass til Japan.

– Sammenbruddet av atomkraftverkene i forbindelse med tsunamien i fjor vår, har forsterket behovet for gass i Japan, sier Synnøve Seglem til rederi.no.

Ti nordmenn

Mannskapsavdelingen i Knutsen OAS bekrefter overfor Maritim Logg at det også vil bli nordmenn om bord når skipet skal seile gjennom Nordøstpassasjen til sommeren. Både kaptein, overstyrmann, maskinsjef og førstemaskinist på begge skift, pluss to motormannlærlinger har sine arbeidsplasser på «Ribera del Duero».

Annonse

Flere saker

Annonse