JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Boikottvarsel levert

Klokka halv ett i dag fikk Troms Offshore oversendt varsel om boikott av de to slepebåtene som er leid inn av Kystverket for å operere i Nord-Norge.

einar.fjellvik@lomedia.no

Begge de to skipene, «Ocean Supplier» og «North Crusader» inngår i den nasjonale slepebåtberedskapen. Begge seiler under bekvemmelighetsflagg og har kun kaptein og styrmann fra Norge, mens resten av mannskapet kommer fra lavlønnsland.

Både den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) og de norske sjømannsorganisasjonene kaller kontrakten med Kystverket statlig sosial dumping.

Sjøfolkenes fagforbund har siden nyttår forhandlet med Troms Offshore for å få på plass en tariffavtale for besetningene om bord i slepebåtene, men uten resultat.

I dag kom det formelle varslet om at skipene vil bli boikottet.

Kan ikke levere

– Troms Offshore har nå posisjonert seg slik at de både er i en konflikt som vil føre til at de ikke kan levere slepebåtberedskapen de er betalt for å levere, og at de fremdeles, etter over tre måneders drift ikke oppfyller statens vilkår om lønns- og arbeidsvilkår om bord, sier områdeansvarlig tariff i Norsk Sjømannsforbund, Geir Hagerupsen.

Sjømannsorganisasjonene har foreløpig ikke fastsatt når selve boikotten skal iverksettes.

Ulovlig

Mandag sa administrerende direktør Svein Hoel i Troms Offshore til FriFagbevegelse.no at han mener en boikottaksjon vil være ulovlig.

– Det er en vurdering som deles av både Rederiforbundet og flere uavhengige jurister, hevdet Hoel.

En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.

I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.

I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.

Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.

Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.

Annonse
Annonse

En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.

I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.

I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.

Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.

Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.