JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spanair gikk konkurs

Flyselskapet Spanair begjærer seg konkurs, og deleier SAS må nedskrive 1,5 milliarder kroner.

Norske charterturister blir rammet av konkursen.

– Spanairs styre har i dag besluttet å levere konkursbegjæring, het det i en pressemelding fra SAS fredag kveld.

– Dette er et resultat av en ekstremt tøff situasjon i det spanske flymarkedet, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS til NTB.

Han viser til en kombinasjon av en vanskelig økonomi i Spania og hard konkurranse med lavprisselskaper som Ryanair.

– Dette har de ikke klart å håndtere, sier Stølen.

Spanair ble dannet i 1986 og har hatt 15 prosent av det spanske markedet. På det meste hadde selskapet 25- 30 prosent. Eierskapet i det spanske selskapet har kostet SAS svært dyrt, og i 2009 solgte SAS ned sin majoritetspost til 10,9 prosent.

Store tap

SAS kommer som følge av konkursen til å gjennomføre ulike former for nedskrivninger som påvirker konsernets resultat negativt med i underkant av 1,5 milliarder kroner. Verdien på aksjeposten var i forkant av fredagens konkursbegjæring skrevet ned til 0, men SAS må dekke inn gamle lån.

– Vi har sittet igjen med gamle lån som er blitt videreført i forbindelse med salget. Kontantstrømeffekten er begrenset til 200- 300 millioner kroner. Det er det vi taper. Det må ses i sammenheng med vår finansielle beredskap som er på 10,6 milliarder svenske kroner, sier Stølen.

– Som alle andre vil vi være med i den prosessen som følger konkursen, for å få dekket mest mulig av våre kostnader.

– Det som er viktig, er at effekten på likviditeten bare kommer til å være 200- 300 millioner. Selvsagt er det irriterende. Det er dårlig for SAS, men det er ikke livstruende for selskapet, sier den danske SAS-analytikeren Jacob Pedersen i Sydbank.

Ifølge det danske nyhetsbyrået Ritzau har Spanair en gjeld på 1,5 milliarder euro - 11,5 milliarder kroner.

Norske passasjerer

Spanair har ingen direkte ruteavganger fra Gardermoen, men flyr norske charterturister for selskapene Ving, Star Tour og Apollo. SAS sier selskapet så langt det kan, vil hjelpe reisende som rammes av Spanairs innstilte avganger.

De tre charterselskapene skulle etter planen fløyet om lag 200 turister med et Spanair-fly fra Gran Canaria til Tromsø lørdag morgen.

– Flyet skullet tatt av klokken 7. Vi jobber nå med å finne en løsning, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour til NTB.

Hun tror det skal la seg gjøre å finne er erstatning for Spanair-flyet, men sier det kan bli forsinkelser. Litt over midnatt natt til lørdag hadde selskapene fortsatt ikke funnet noe nytt fly.

Spanair-maskinen skulle ha returnert fra Tromsø til Gran Canaria lørdag ettermiddag, og passasjerene på denne flygingen vil også bli berørt.

– Har alltid beredskap

– Vi har alltid beredskap på plass og ser nå på alternativer dersom situasjonen skulle tilsi det. Men vi har ingen løsning foreløpig, sier salgsdirektør Marie-Anne Zachrisson i Ving til NRK.no.

Passasjerene blir oppfordret til å møte som normalt inntil en eventuell annen beskjed foreligger.

– Vi kommer til å ta kontakt med alle berørte passasjerer og holde dem oppdatert på situasjonen, sier informasjonssjef Helen Begy i Apollo til NRK.

De tre charterselskapene har til nå brukt Spanair-fly til tre ukentlige flyginger fra Bodø, Tromsø og Evenes til Gran Canaria. Etter hvert må det finnes nye løsninger for alle disse flygingene.

Spanairs hjemmeside var fredag nede.

(ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse