JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stygt angrep på NSB-ansatte

Høyre lanserer konkurranseutsetting av persontrafikken på ni jernbanestrekninger. Hensikten er å knuse NSB-monopolet så fort som mulig, ifølge transportkomiteens leder, Linda Hofstad Helleland.

I år betaler staten rundt tre milliarder kroner for at NSB kan kjøre tog på strekninger og tidspunkter det ikke er økonomisk lønnsomt. Størstedelen av det offentlige kjøpet går til lokaltrafikk rundt de store byene, mest til Oslo-området. Offentlig kjøp av persontrafikk foregår i alle land i Europa. Å slippe til private, utenlandske selskaper betyr å sende disse skattepengene ut av landet.

Det er ikke slik som mange tror, at det kommer flere inn på samme strekning for å slåss om passasjerene. Anbud betyr én vinner som får all trafikk. Det er en konkurranse om å få tak i offentlige midler. Materiellet blir i hovedsak det samme, muligens med nye farger og ny logo, men ellers likt. Det er verdt å merke seg at det meste av togtrafikk i Europa ikke er konkurranseutsatt. Unntakene er Storbritannia og Sverige.

Oppsplittingen av svenske SJ har ikke gitt de reisende et bedre tilbud. Tilbakemeldingene fra våre kolleger i nabolandet er at tilstanden nå er elendig. Punktligheten blir dårligere, det skjer ulykker, passasjerene må forholde seg til flere billettsystemer, og i Skåneområdet brøt et selskap kontrakten og sluttet kjøringen fordi de gikk med tap. Selv tidligere leder for Moderaterna, Ulf Adolfsson, er sterkt kritisk til liberaliseringen.

Vi er helt enig i hans betraktninger. Kombinasjonen av politisk ansvarspulverisering, oppsplitting, konkurranse og etterslep på vedlikehold og sprengte spor har ført til dyrere og dårligere jernbane. I den andre enden finner vi den sveitsiske jernbanen, som regnes som Europas beste. Nesten all persontrafikk utføres av det statlige selskapet SBB.

Høyre ønsker den dårlige svenske modellen istedenfor den vellykkede sveitsiske. Da er det ikke de reisende de tenker på, men sin egen ideologi om at konkurranseutsetting er det beste, uansett resultat. Ifølge statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet har regjeringen allerede hatt kontakt med franske Keolis, tyske Deutsche Bahn og Hong Kong-baserte MTR. Statlig kjøp av persontransport er bestemt i en avtale mellom departementet og NSB for perioden 2012-2017 med en ramme på 15,4 milliarder kroner. Å slippe til private utenlandske selskaper er å gi dem et sugerør inn i statskassen.

Når Hofstad Helleland snakker om å skvise NSB, er det å håne de ansatte og ledelsen av selskapet. NSB fikk i 2013 sitt beste resultat noen gang. Nesten 400 millioner kroner ble overført til staten i utbytte.

Vi mener at regjeringen er på feil spor. Konkurranseutsetting er ikke løsningen for å skape et bedre togtilbud. Målrettet utbygging og vedlikehold av infrastrukturen er svaret på en god og fremtidsrettet jernbane.

Annonse
Annonse