JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Boikottsaken til retten i mai

Først 4. mai skal Oslo Tingrett behandle spørsmålet om en boikott av Kystverkets to slepebåter i Nord-Norge er ulovlig eller ikke.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Det bekrefter ITF og Sjømannsforbundets advokat Sigmund Z. Berg overfor Maritim Logg. Dermed vil det gå en måned før det eventuelt blir aktuelt å boikotte de to slepebåtene.

Uten tariffavtaler

På senhøsten i fjor inngikk Kystverket avtale med Troms Offshore om slepebåtberedskap i Nord-Norge. Det Tromsø-baserte rederiet har managementet på de to supplybåtene «Ocean Supplier» og «North Crusader» som begge seiler med bekvemmelighetsflagg. Store deler av mannskapet går på langt lavere hyrer enn det som er norske lønns- og arbeidsvilkår. Sjømannsorganisasjonene og den internasjonale transportarbeiderføderasjonen, ITF, har kalt dette sosial dumping, og har derfor nektet å gå med på å signere en tariffavtale med dårligere vilkår for sjøfolkene om bord enn norske lønns- og arbeidsvilkår. Det har gjort at de to fartøyene har gått uten godkjent tariffavtale siden nyttår, til tross for at Fiskeridepartementet i høst hevdet at kontrakten ikke ville gjelde dersom det ikke var godkjente avtaler om bord.

- Sitter på gjerdet

For en måned siden varslet ITF og Sjømannsorganisasjonene at de ville gå til sette i verk boikottaksjoner mot de to skipene, men før man kom så langt sendte Troms Offshore på vegne av de skipenes eiere, en stevning til Oslo Tingrett for å få vurdert lovligheten av boikotten. ITF ga rett før påske tingretten beskjed om at man ikke ville effektuere en boikott før retten hadde behandlet spørsmålet. Det skjer ikke før 4. mai.

– Vi trenger tid til å komme med et tilsvar, og Sigmund Berg jobber med det nå. Så får vi bare sitte på gjerde å vente til 4. mai, sier ITF-koordinator Nils Kristian Pedersen til Maritim Logg.

– Aldri tapt en sak

Om punktum vil bli satt i tingretten, vil derimot Pedersen ikke spå noe om.

– Hvis retten kommer fram til at en boikott er ulovlig, må vi vurdere hva vi vil gjøre, men jeg vil ikke forskuttere om vi kommer til å gjennomføre en ulovlig boikott eller ikke. Vi må først se på hva retten kommer fram til som eventuelt er ulovlig, understreker han.

Å bli trukket til retten som saksøkt for økonomisk erstatning på grunn av en boikott, virker derimot ikke å bekymre Pedersen nevneverdig.

– Vi har fått boikott-kjennelser mot oss i namsretten, men har aldri tapt en sak om økonomisk erstatning, smiler han lurt.

En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.

I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.

I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.

Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.

Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.

Annonse
Annonse

En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.

I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.

I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.

Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.

Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.