Reagerer på pilot-kritikk
Norwegian reagerer sterkt på det flyselskapet oppfatter som usannheter fra pilotenes forbund om Norwegian-pilotene.
I onsdagens utgave av Stavanger Aftenblad går Norsk Flygerforbund ut og sier de vil hindre at Norwegian utnytter unge og uerfarne piloter fra utlandet. Forbundet vurderer derfor å be Luftfartstilsynet om å heve minimumsnivået på 250 flytimer som kreves for trafikkflygere som arbeider i norske eller norskregistrerte flyselskap.
– De fleste av leiefolkene er unge og uerfarne piloter med minimal flyerfaring, hevder styreleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund.
Forbundet reagerer også på at ferske piloter ikke får fast ansettelse i Norwegian, men isteden leies inn på halvårlige eller årlige arbeidskontrakter. De er også kritisk til kvalifikasjonskravene.
– Usannheter
Dette reagerer Norwegians flygesjef Thomas Hesthammer sterkt på. Han mener Wasland og Flygerforbundet kommer med usannheter om Norwegian-pilotene og peker blant annet på at de aller fleste av Norwegians rundt 640 piloter er fast ansatt, i tillegg til 40 innleide kontraktpiloter i Finland.
– Disse pilotene har en snittalder på cirka 40 år og mellom 8.000 og 20.000 flytimer bak seg. Videre rekrutterer Norwegian nå nyutdannede piloter fra skandinaviske trafikkflygerskoler, et av de få flyselskaper i Europa der nyutdannede piloter har mulighet for å starte en pilotkarriere. Dette burde flygernes fagforeninger sette pris på, istedenfor å fremsette usannheter som ikke minst vil ramme pilotene selv, sier Hesthammer i en e-post til blant andre NTB.
– Les også: Frykter innleie av ansatte
At Norwegian ikke har opptakskrav, er usant, sier han, og viser både til Norwegians egne opptakskrav og til samarbeidet med tre pilotskoler - universitetene i Tromsø og Lund, samt Center Air i Danmark.
Strenge krav
Norwegian skal ansette mange nye piloter i forbindelse med kjøpet av 222 nye fly til en samlet verdi av 127 milliarder kroner. Ifølge Hesthammer er dette folk som skal rekrutteres fra trafikkflygerskoler i Skandinavia og de fleste kontraktpilotene er svenske og danske som har fløyet for andre, større flyselskaper.
– Les også: – Skal være billig
De kontraktene som tilbys er av langvarig karakter, understreker han.
– Både kapteiner og styrmenn har selvsagt passert alle Norwegians strenge krav til sikkerhet, simulatortester og alle sjekker som kreves før de får sette seg bak spakene i et Norwegian-fly. Dette er erfarne og dyktige flygere, og det er forstemmende å se at de blir forsøkt satt i et uheldig lys av kolleger i andre flyselskaper, sier Hesthammer. (ANB-NTB)