JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Åpner for offshore-streik

Fellesforbundet vil vurdere å varsle streik for reisebedriftene i offshorebransjen dersom de ikke vinner fram med rettferdighetskrav i tarifforhandlingene.

eline@lomedia.no

En ny strategi er under utvikling blant de som forbereder årets tariffoppgjør i Fellesforbundet. Kravene for ansatte i reisebedrifter i offhorerelatert arbeid, og som går på Verkstedsoverenskomstens (VO), er viktigere enn noen sinne, ifølge forbundssekretær Jørn Eggum.

– Det kan bli et helt annet oppgjør i år enn tidligere, ved å åpne for at reisefolkene på land og offshore kan få streike på sine egne krav, sier Eggum. Han legger ikke skjul på at forbundet har sterke miljøer som jobber for å få bedret vilkårene for sine medlemmer i offshorerettet virksomhet.

– Det er et voldsomt trøkk fra medlemmer og fagforeninger, sier Eggum. Derfor har Norsk Industri allerede fått beskjed om at i år kan det komme plassfratredelse, altså streik, innen leverandørvirksomheten for reisefolkene.

Industrioverenskomst

Det er først når LOs representantskap samles 21. februar at det endelig vedtas formelt om det blir samordna eller forbundsvist oppgjør. Men tradisjonelt blir det som Fellesforbundet ønsker, og da er det forbundsvist som blir fasiten. Allerede uka etter, 28. februar, møtes forbundsstyret for å velge forhandlingsdelegasjonene. Jørn Eggum kommer til å bli å finne i ledelsen for delegasjonen som skal forhandle i frontfagene, under forbundsleder Arve Bakkes kommando.

Men selv om verken delegasjonene er valgt eller kravene konkretisert, har forbundsstyret allerede vedtatt felleskrav som gir klare føringer på hva oppgjøret skal konsentrere seg om. Det kommer til å handle om mer enn kroner og opprettholdelse av kjøpekraften når frontfagsforhandlingene kjøres i gang rundt 20. mars.

– Vi kommer til å kjøre hardt for å få på plass en industrioverenskomst som omfatter alle overenskomstene i frontfaget nå. Vi har holdt på siden 2010 i utvalgsarbeid med motparten for å få på plass dette, ut fra en tanke om at frontfagets posisjon vil bli styrket av det, sier Eggum. Han forteller at motparten i Norsk Industri så langt har vært vanskelig å få på glid. Det er rett og slett stor avstand mellom partene – for å bruke tariffoppgjørsspråket.

Lære mer om tariffoppgjøret? Se Frifagbevegelse.no sitt tariffleksikon her.

– Det må være mulig å få på plass at alle ikke-kostnadsmessige bestemmelser skal være like og fellesbestemmelser for alle overenskomster i frontfaget mener Eggum.

Arbeidstidsnøtta

En viktig sak i frontfaget i år vil bli arbeidstidsordningene. I dag reguleres arbeidstida etter en rammeavtale for innarbeidingsordninger på land. Ifølge Eggum den har skapt enorm frustrasjon, fordi det ligger en mulighet for å pålegge arbeidstider der den ansatte er borte hjemmefra to helger i måneden. Et annet problem er at det er vanskelig å få arbeidstiden til å gå opp. Selv om man salderer med feriedager for å få det til, ender ansatte ofte opp med minustid.

– Vi krever nå en harmonisering med forbundsavtalen i LO (avtale mellom seks LO-forbund om innarbeidingsordninger for arbeidstida, red. anm) om LOs innstillingsrett på arbeidstidsordninger. I dag er den daglige arbeidstida inntil 12 timer. Økes det til 12,5 vil det bli mye enklere å få arbeidstida til å gå opp på en OK måte, sier Eggum.

Inn i denne kabalen må det også oppnås enighet om ferie, minustid og avregning av arbeidstida. I dag oppstår det problemer når arbeidstida skal avregnes i forhold til lønn dersom datoen for avregninga er på samme tidspunkt for alle medlemmer i virksomheten.

– Det blir vanskelige tvistesaker ut av dette, og en stor usikkerhet rundt om man faktisk får den lønna man har krav på, sier Eggum. Han legger til at dersom ikke dette med fleksibel dato for avregninga kommer på plass, vil forbundet si opp avtalen de har med Norsk Industri om innarbeiding.

Forbundsstyret har også vedtatt at det skal fremmes krav om at de ansatte i leverandørindustrien som blir satt til å jobbe i en fast 2-4-rotasjon (to uker på jobb, fire uker av) skal ha lønnskompensasjon for dette.

– Ta enkelte av de store bedriftene på vedlikehold og modifikasjon. Over 50 prosent av reisefolkene deres er satt på denne rotasjonsordningen, og det er et rettferdighetskrav at dette kompenseres nå og ikke betales av den enkelte i nedsatt stillingsbrøk, sier Eggum.

Offshoretillegget

Men også de som ikke går på 2-4 skal få sitt, ifølge Eggum.

– Offshoretillegget, som er et ulempetillegg, har sakket akterut. I dag ligger den på rundt 30 prosent av lønna. Det er for eksempel mye lavere enn andre fagforbund som har 47 prosent tillegg i sin overenskomst.

Derfor mener Eggum at det trengs en kraftig økning i dette tillegget.

ISO-fagene

Nytt av året er også at Fellesforbundet går for å få ISO-fagbedrifter (isolatører, stillasbyggere og overflatearbeidere) rettet inn mot offshorevirksomheten, nå skal omfattes av VO.

– Det er viktig for oss at de som jobber innen reisemiljøet skal stå på samme overenskomst. Det vil styrke Fellesforbundet, sier Eggum.

Kravet innebærer at en del ISO-fagarbeidere flyttes over fra Fellesoverenskomsten for byggfag, den såkalte FOBen, til VO.

– Jeg har merket at folk er redde for at vi vil akseptere et «VO light» for disse gruppene. Men jeg kan berolige dem, det kommer aldri til å skje.

Men det har vært en lang prosess internt i Fellesforbundet å komme fram til at dette kravet skal fremmes, fordi det å flytte folk over på andre overenskomster kan få konsekvenser for forbundsavdelingenes økonomi. Forbundssekretær Eggum sier at medlemmenes avdelingstilhørighet ikke er noe forbundet sentralt i utgangspunktet tar stilling til. Det viktigste for ham er at forbundet nå har oppnådd en enighet.

– Nå er det opp til arbeidsgiverne i Norsk Industri og Byggenæringens Landsforening å bli enige seg imellom. Vi trenger en avklaring på dette før forhandlingene skal i gang, sier Jørn Eggum.

Dersom det blir forbundsvist oppgjør starter forhandligene rundt 20. mars.

Den eller de tariffavtalene som forhandler først i et tariffoppgjør kalles frontfagene.

Den økonomiske rammen – og eventuelle sosiale reformer - fra frontfaget danner en mer eller mindre fast ramme for hva som kan oppnås i forhandlingene om de øvrige tariffavtalene.

Ved samordnete oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.

Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at Fellesforbundets verkstedsoverenskomt er frontfag. Flere andre overenskomster innen industrien inngår også, det varierer noe hvilke som er med.

Annonse

Flere saker

Annonse

Dersom det blir forbundsvist oppgjør starter forhandligene rundt 20. mars.

Den eller de tariffavtalene som forhandler først i et tariffoppgjør kalles frontfagene.

Den økonomiske rammen – og eventuelle sosiale reformer - fra frontfaget danner en mer eller mindre fast ramme for hva som kan oppnås i forhandlingene om de øvrige tariffavtalene.

Ved samordnete oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.

Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at Fellesforbundets verkstedsoverenskomt er frontfag. Flere andre overenskomster innen industrien inngår også, det varierer noe hvilke som er med.