JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen vil ha mer gods på kjøl

Fagbevegelsen og næringa tas med på råd når ny strategi for nærskipstrafikk skal legges.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

I en pressekonferanse rett før åpningen av den store maritime konferansen i Haugesund i dag, varslet næringsminister Trond Giske og fiskeriminister at den neste nasjonale transportplanen vil få økt fokus på godstransport til sjøs.

Vinn-vinn

- Vi kan aldri bygge oss ut av transportproblemene til lands. Vi kan bygge tofelts-, firefelts- og åttefelts veier, men godsmengden vil øke så formidabelt i framtiden at det alltid vil bli opphopning av lastebiler på norske veier. Derfor må vi bruke sjøen – riksvei nummer én – som har plass til mye godstrafikk, sa Giske.

Han pekte på at en økning i godstrafikken til sjøs, også vil gavne godstransporten langs veiene.

- Det gjør at trykket på veiene blir mindre, noe som vil øke konkurranseevnen til de som ikke har mulighet til å bruke sjøtransport. Det blir en vinn-vinn-situasjon, sa statsråden.

Bedre rammebetingelser

Ansvaret for strategiarbeidet blir lagt til fiskeri- og kystdepartementet og Lisbeth Berg-Hansen, men det blir langt fra noe sololøp.

- Dette er en samlet bred nærskipsfartsstrategi for å skape et effektivt, tilgjengelig, miljøvennlig og sikkert trafikksystem. Vi vil sende ut invitasjon til mange aktører for å finne ut hvordan vi kan øke godsmengden på kjøl. Potensialet er der, men vi må se på rammebetingelsene, siden veitransporten øker enda mer enn sjøtransporten, understreket hun.

Ber om råd

Begge mener en slik samlet strategi er det som skal til for å gi resultater. Hvordan strategien til slutt blir seende ut, får man ikke vite før om nesten ett år.

- Dette vil bli en del av nasjonal transportplan som kommer i begynnelsen av 2013, sa Berg-Hansen.

Derimot ville verken Berg-Hansen eller Giske si noe om at strategiplanen ville inneholde momenter som kan stoppe lavtlønte utenlandske sjøfolk å bemanne skipene som skal stå for nærskipstrafikken.

- Nå har vi ikke lagt strategien ennå. Vi begynte for ti minutter siden, og kan ikke ta konklusjonene på forhånd. Men vi skal selvsagt invitere Sjømannsforbundet og fagbevegelsen med på råd, sa næringsminister Trond Giske på direkte spørsmål fra Maritim Logg.

Annonse

Flere saker

Annonse