JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avviser NIS-skip på kysten

Rederiforbundet ønsker å bruke sjøfolk på internasjonale minimumshyrer i norsk kystfart, men møter kald skulder hos næringsministeren.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Det var under en paneldebatt under Haugesundkonferansen i går at administrerende direktør Sturla Henriksen på ny ba om at fartsområdebegrensningene til Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS, måtte mykes opp.

– Vi har det eneste registeret i verden som ikke har lov til å seile i eget farvann, og medlemsundersøkelser viser at norske rederier taper oppdrag i Europa fordi NIS-skip ikke kan gå mellom norske havner, sa Henriksen.

Må enes først

Det var et synspunkt som møtte liten forståelse hos næringsminister Trond Giske.

– Først den dagen dere og sjømannsorganisasjonene kommer med et omforent forslag om å fjerne fartsområdebegrensningene for NIS, så skal jeg lytte, sa Giske henvendt til Henriksen.

Fartsområdebegrensningene i NIS ble innført nettopp fordi man ikke ønsket at NIS-skip som har lov å seile med sjøfolk på internasjonale minimumshyrer, skal utkonkurrere skip i det ordinære norske skipsregisteret (NOR), som må ha sjøfolk på norske hyrer.

Ikke riktig

Leder i Norsk Sjømannforbund, Jacqueline Smith mener Henriksen sier noe helt annet enn rederiforbundet har sagt tidligere.

– I rapporten «Hvem kan seile sin egen sjø?» som Fafo lagde for Norsk Sjømannsforbund, innrømte Rederiforbundet at det aldri har skjedd at man har mistet oppdrag, men at det de egentlig mente var at det KUNNE skje, sier hun.

Annonse
Annonse