JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grove overtramp avdekket

Under onsdagens vitneforklaringer i Okpe-saken ble det avdekket mange eksempler på trakassering i DHL.

vegard.holm@lomedia.no

I Arbeidsretten onsdag 8. februar var det frislipp av vitner. I tillegg til at åtte vitner forklarte seg, ga også partsrepresentantene sine forklaringer.

Fornøyelig var det å høre assisterende direktør Thor Chr. Hansteen i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) i NHO forklare hvordan støtteapparatet til Monica Nkechi Okpe hadde brukt sosiale medier til å rakke ned på DHL som en versting av en bedrift innen spedisjonsbransjen.

Det store engasjementet på arbeidstakersiden hadde til og med fått statsråd Audun Lysebakken til å gå ut mot DHL på en utidig måte som skadet bedriften, mente Hansteen. Han kunne vise Arbeidsretten utskrifter som han hadde hentet fra statsrådens egne nettsider.

Hansteen kunne også fortelle Arbeidsretten om klubbmedlemmer i DHL som ville melde seg ut, og om LO-folk han hadde snakket med som lurte på hva som egentlig skjedde.

Alt det negative som har kommet ut om DHL skader bedriften og vil gjøre det vanskeligere å komme i normalt gjenge igjen, hevdet Hansteen. Til dette repliserte LO-advokat Stueland at det derfor vil være viktig å få gjeninnsatt Okpe raskest mulig i sin stilling.

Langvarig trakassering

Lite fornøyelig var det å høre vitnet Hilmar Davidsen som fortalte om langvarig trakassering hos DHL på Berger, der han var klubbleder. Og med påfølgende langvarig sjukmelding. Davidsen fortalte om trakassering og mobbing over lang tid satt i scene og gjennomført av en av sjefene (heretter kalt sjef/sjefen) på DHL Berger. I mai 2011 ble Davidsen gitt en skriftlig advarsel for fire forhold han protesterte på.

– Les også: Om advarselen kan du lese her

Sjefen som trakasserte Davidsen var en del av et system som skulle ha ham bort, hevder han. Ikke fikk klubblederen støtte i HR-avdelingen heller, eller fra andre ledere i DHL. Takket være bedriften, som ønsket å vise hvor god den var da den sparket denne sjefen, har retten fått en grundig skriftlig dokumentasjon på en systematisk mobbekultur som inkluderte forsøk på fagforeningsknusing.

Få måneder etter at advarselen til Davidsen er gitt i mai 2011, fikk den samme sjefen altså avskjed fra DHL, - uten forutgående advarsler. I bedriftens skriftlige dokumentasjon til tingretten, som skulle behandle avskjeden av denne sjefen, heter det at kritikkverdige forhold er tatt opp med ham ved flere anledninger, spesielt hvordan han har behandlet underordnede.

Ville stenge klubbkontor

Allerede kort tid etter at han ble ansatt kom sjefen i konflikt med Davidsen som ble forflyttet over på et annet skift. Sjefen ville stenge ett av to klubbkontor, og innskrenke tiden de tillitsvalgte kunne benytte til arbeid for foreningene. Han gjorde videre forsøk på å nekte terminalansatte adgang til administrasjonsbygget for å få mer kontroll på fagforeningen.

I januar 2011 fikk HR-avdelingen kjennskap til at en terminal-ansatt var behandlet uhøflig, utilbørlig og diskriminerende. Sjefen fikk beskjed av overordnet «om å jekke seg ned noen hakk».

I februar tok sjefen kontakt med Oslo Transportarbeiderforening for å få fjernet Davidsen som klubbleder. Dette reagerte administrerende direktør kraftig på.

Tidlig i mars ville sjefen at en underordnet skulle slutte og lovte henne en sluttpakke, men det har han ikke anledning til å gjøre fra sin plass i systemet. Toppsjefen reagerte nok engang kraftig, og fortalte i klartekst at sjefen ikke kunne «agere som en løs kanon på dekk». Denne episoden ble av toppledelsen i DHL sett på som ordrenekt, uten at det fikk noen konsekvenser for sjefen.

«Umoden og arrogant»

I april hadde sjefen og hans nærmeste overordnede en samtale. Sjefen ble fortalt at «han ble oppfattet som en umoden og arrogant leder med rasistiske trekk». Noen dager seinere sier en avdelingsleder opp blant annet fordi sjefen «hadde mobbet/trakassert underordnede».

I mai 2011 var det likevel fortsatt denne sjefen som styrte skuta på Berger-terminalen – og som ga klubbleder Hilmar Davidsen advarselen i fire punkter 19. mai 2011.

Seinere i mai forteller en terminalansatt om at han føler seg diskriminert, og hevder at han er blitt fortalt av sjefen at utlendinger ikke har noen framtid i DHL. I juni tar NTF-foreningen opp at trakassering og mobbing er et problem på terminalen under et møte i Arbeidsmiljøutvalget. Temaet blir også tatt opp på ledelsesmøter, men fortsatt er metoden å snakke med terminalsjefen.

Nærmeste overordnede har flere samtaler med ham, før en kvinnelig ansatt sier opp 14 dager etter at hun er tilbake fra svangerskapspermisjon. Terminalsjefen har fortalt henne at hun like godt kunne si opp med en gang fordi det ikke var plass til kvinner på terminalen.

Det er verdt å merke seg at ingen av disse forholdene, verken enkeltvis eller samlet, resulterte i noen advarsel fra bedriften til terminalsjefen. En dags «skoft» fra Monica Okpes side, derimot – eller tre til sammen over to kalenderår – fikk større følger. Og advarselen som ble gitt til Davidsen i mai i fjor står fortsatt ved lag. Det kunne Davidsen bekrefte i Arbeidsretten.

Saken som utløste avskjeden av sjefen kom seinere.

En nyttig mann?

Det er ikke mulig å kritisere DHL for avskjeden av en person med et slikt rulleblad, men hvorfor lot selskapet det gå så langt? Historiene kan tyde på at DHL har hatt nytte av en slik person som leder i selskapet. Svært mye galt ble gjort før det fikk konsekvenser.

Miljøet som utviklet seg har ligget som et tungt teppe over dem som ville skape en arbeidsplass der folk trives og ønsker å komme på jobb hver morra. Fagforeningenes kamp for en bedre arbeidsplass har hatt svært vanskelige vekstvilkår i det klimaet som er skapt.

Arbeidsrettens bidrag til å skape om DHL til et bedre selskap, vil være å få Monica Nkechi Okpe tilbake på arbeidsplassen som hun urettmessig ble fjernet fra 6. mai 2011.

Arbeidsretten fortsetter sine forhandlinger i dag.

Annonse

Flere saker

Annonse