JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: Regjeringen innfrir ikke

– Bevilgningen til Jernbaneverket er ikke nok til å ta igjen etterslepet på vedlikehold av infrastrukturen, mener Kjell Atle Brunborg i NJF.
JERNBANEN SLITER: Forbundsleder Kjell Atle Brunborg mener det trengs mer til vedlikehold for å forebygge stans i togtrafikken.

JERNBANEN SLITER: Forbundsleder Kjell Atle Brunborg mener det trengs mer til vedlikehold for å forebygge stans i togtrafikken.

Siri Hardeland

oystein.braathen@lomedia.no

Mens Stoltenberg økte jernbanebudsjettet med 30 prosent fra 2013 til i år, betyr regjeringens forslag en økning på 12,1 prosent fra 2014 til 2015.

– De senker ambisjonsnivået 18 prosent, og holder ikke valgløftene sine, mener Brunborg.

Oppgradering

Totalt er det satt av nesten 21 milliarder kroner til jernbaneformål i 2015. Av dette går 6,3 milliarder til drift og vedlikehold, 5,3 prosent mer enn i år. Økningen går i stor grad til fornyelse av infrastrukturen, arbeider som i hovedsak er konkurranseutsatt.

– Det blir for lite til å ta igjen etterslepet når så mye legges inn i fornyelse. Vi håper Venstre og KrF plusser på bevilgningen til vedlikehold under stortingsbehandlingen, Tendensen er at dette er et veibudsjett, sier Brunborg.

Løftene

I forslaget får Samferdselsdepartementet en ramme på 54,6 milliarder kroner totalt, en vekst på 6,7 milliarder fra 2014. Jernbanebevilgningene øker med 12,1 prosent, mens veiene får 18,1 prosent mer enn i år, totalt 26,8 milliarder kroner.

Brunborg mener oppfølgingen er for dårlig i forhold til hva Frp sa om jernbane i opposisjon, og den økningen de foreslo i Nasjonal transportplan 2014-2023 da den ble behandlet. I sitt alternativ økte Frp rammen totalt med 455 milliarder kroner for de ti årene, 45,5 milliarder per år.

– De de kommer med nå er skuffende sett ut fra valgløftene, sier Brunborg.

Tempoet i investeringene følger NTP-en.

– Der lå bevilgningene godt over både i 2013 og i år. Vår skuffelse gjelder satsingen på vedlikeholdet, sier Kjell Atle Brunborg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse