NJF: Regjeringen innfrir ikke
– Bevilgningen til Jernbaneverket er ikke nok til å ta igjen etterslepet på vedlikehold av infrastrukturen, mener Kjell Atle Brunborg i NJF.
JERNBANEN SLITER: Forbundsleder Kjell Atle Brunborg mener det trengs mer til vedlikehold for å forebygge stans i togtrafikken.
Siri Hardeland
oystein.braathen@lomedia.no
Mens Stoltenberg økte jernbanebudsjettet med 30 prosent fra 2013 til i år, betyr regjeringens forslag en økning på 12,1 prosent fra 2014 til 2015.
– De senker ambisjonsnivået 18 prosent, og holder ikke valgløftene sine, mener Brunborg.
Oppgradering
Totalt er det satt av nesten 21 milliarder kroner til jernbaneformål i 2015. Av dette går 6,3 milliarder til drift og vedlikehold, 5,3 prosent mer enn i år. Økningen går i stor grad til fornyelse av infrastrukturen, arbeider som i hovedsak er konkurranseutsatt.
– Det blir for lite til å ta igjen etterslepet når så mye legges inn i fornyelse. Vi håper Venstre og KrF plusser på bevilgningen til vedlikehold under stortingsbehandlingen, Tendensen er at dette er et veibudsjett, sier Brunborg.
Løftene
I forslaget får Samferdselsdepartementet en ramme på 54,6 milliarder kroner totalt, en vekst på 6,7 milliarder fra 2014. Jernbanebevilgningene øker med 12,1 prosent, mens veiene får 18,1 prosent mer enn i år, totalt 26,8 milliarder kroner.
Brunborg mener oppfølgingen er for dårlig i forhold til hva Frp sa om jernbane i opposisjon, og den økningen de foreslo i Nasjonal transportplan 2014-2023 da den ble behandlet. I sitt alternativ økte Frp rammen totalt med 455 milliarder kroner for de ti årene, 45,5 milliarder per år.
– De de kommer med nå er skuffende sett ut fra valgløftene, sier Brunborg.
Tempoet i investeringene følger NTP-en.
– Der lå bevilgningene godt over både i 2013 og i år. Vår skuffelse gjelder satsingen på vedlikeholdet, sier Kjell Atle Brunborg.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.