JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forhandlingsstart for havn og terminaler

I dag startet forhandlingene mellom Transportarbeiderforbundet og NHO/LTL om tariffavtalene for havnearbeiderne og terminalarbeiderne. Mye tyder på tøffe og vanskelige forhandlinger.

vegard.holm@lomedia.no

Transportarbeiderforbundet starter i dag tarifforhandlingene med Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL). Det skal forhandles om tre landsomfattende tariffavtaler for havnearbeiderne, og to avtaler for terminalbedrifter; Speditøravtalen og avtalen for Schenker.

Havnetariffene gjelder for havnearbeidere langs hele norskekysten, mens Speditøravtalen gjelder for bedrifter som Tollpost Globe, Bring, DHL m.fl. Schenker har sin egen tariffavtale.

Flere utfordringer

2. nestleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet, som vil lede forhandlingene med LTL, sier alle tariffområdene det nå skal forhandles om har hatt en svakere lønnsutvikling enn sammenlignbare yrker.

- Jeg tror dette blir vanskelige forhandlinger på alle tariffområdene. På havnesida blir det vanskelig å få til et nytt lønnssystem og ny garantiordning. På speditøroverenskomstene er utfordringen å få inn en omfangsbestemmelse, og avtale om bruk av midlertidig ansatte og vikarer, sier Johnsen.

Vil begrense vikarbruken

For Speditøravtalen og Schenkeravtalen er kravene identiske. Økonomisk kreves det økt kjøpekraft til alle, i tillegg skal det gis er minstelønnstillegg.

De viktigste tariffkravene er av mer prinsipiell karakter for begge avtalene. Det kreves blant annet inntatt en omfangsbestemmelse som definerer arbeidet og hvem som skal utføre det. Viktige krav er også å begrense adgangen til nattarbeid, og at vikarbruk skal begrenses og retten til fast arbeid sikres.

Mer styringsrett til billigere pris

Arbeidsgivernes krav går i stikk motsatt retning. De vil i begge avtaler øke tidsrammene for forskjøvet arbeidstid om morgenen med en time (fra klokka 0500) og på kvelden med to timer (til klokka 2100). Dette innebærer at bedriftene kan unngå skiftarbeid som er mye dyrere for bedriftene enn arbeid på forskjøvet arbeidstid. Arbeidsrettens dom om beregningsgrunnlaget for overtidsbetaling som falt for drøye to uker siden vil bli satt tilside.

Arbeidsgiverne krever også mer styringsrett i forbindelse med helgearbeid. De krever adgang til å sette i gang arbeid i periode fra lørdag klokka 1400 til mandag klokka 0600 uten at det foreligger enighet med arbeidsplassklubben.

Ikke optimist

Lederen i Norsk Havnearbeiderforening sier han håper på en forhandlingsløsning.

- Vi har vurdert kravene fra motparten og vil diskutere disse. Jeg er vel ikke veldig optimistisk nå før forhandlingene starter, men håper jo på en løsning så vi slipper mekling, sier Samuelsen.

Kraftig heving av timelønna

Tariffavtalene for havnearbeiderne er normallønnsavtaler. Dette har gjort at fastlønna ikke har fulgt utviklingen til industriarbeiderne. Derfor er lønnskravet det viktigste for havnearbeiderne. Hovedkravet er å få en grunnlønn på 90 prosent av gjennomsnittlig lønn for arbeidere. Kravet må gjennomføres over to tariffperioder.

Havnearbeiderne reiser også en rekke andre krav, blant annet at to ILO-konvensjoner skal tas inn som vedlegg i tariffavtalene. ILO-konvensjon 137 gjelder tariffbestemt fortrinnsrett til å utføre losse- og lastearbeidet i havnene. ILO-konvensjon 152 dreier seg om yrkesmessig sikkerhet og helse i havnearbeid.

Skiftarbeid og minstelønnsavtale

I dag er det ingen bestemmelser om skiftarbeid i havnearbeidernes tariffavtaler, men arbeidsgiverne i LTL krever at det nå skal inntas bestemmelser om dette. Arbeidsgiverne krever også at både Rammeavtalen og Sør- og Nord-Norgeavtalen omgjøres til minstelønnsavtaler med lokal forhandlingsrett.

Forhandlingsleder Thor Chr. Hansteen og administrerende direktør Tom Rune Nilsen i LTL ser fram til gode forhandlinger.

- Vi ser fram til gode forhandlinger. Vi har stilt fornuftige krav som vi har forhåpninger til å få gjennom, sier de to lederne i LTL.

Annonse
Annonse