JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Få transporten til sjøs

Arbeiderpartiet vil flytte mer av godstransporten til sjøs. LO og Rederiforbundet jubler.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Å flytte mer transport fra land til sjø er viktig av hensyn til både klima, miljø, sikkerhet og konkurransekraft, sier Aps maritime talsperson, Else-May Botten til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette er næringen selv også svært opptatt av, og det skjer for lite i forhold til den utviklingen som alle ønsker, legger hun til.

Kysten rundt

Ap skal nå reise kysten rundt med kampanjen «Fra land til sjø» for å få økt oppmerksomhet rundt temaet. Opplegget er også en del av programarbeidet i Ap, som ledes av Helga Pedersen.

Fredag lanserte Pedersen og Botten kampanjen i Oslo Havn. Både LO-leder Roar Flåthen, Rederiforbundet og Sjømannsforbundet var blant de mange engasjerte oppmøtte.

– Alternativet er dyrere

Sturla Henriksen, administrerende direktør for Norges Rederiforbund, lovpriser satsingen overfor ANB.

– Dette er viktig. En altfor stor andel av transporten går på land. Sjøveien er mer miljøvennlig, mer trafikksikker og mer effektiv, slår Henriksen fast.

– Hva må regjeringen gjøre for å få transporten over til sjøveien?

– Først må de sette fokus på saken, som de nå gjør. Så må de se på samspillet mellom sjø og land, kostnader og regelverk, og en enda mer moderne og effektiv lostjeneste, sier Henriksen.

– Men dette vil koste mye penger; hvem skal betale?

– Alternativet vil bli vesentlig dyrere. En økende transportmengde vil belaste veinettet, utfordre sikkerheten og øke klimautslippene, mener Henriksen.

Næringspolitikk

– Dette er et viktig bidrag i næringspolitikken, sier LO-leder Roar Flåthen til ANB. Han er også full av lovord om «Fra land til sjø».

– Vi må få til dette hvis vi skal nå klimamålene. Potensialet er både stort og nødvendig, sier LO-lederen, som sammen med Rederiforbundet har tatt initiativ til en nærskipsstrategi.

– Vi må se på avgifts- og avskrivingssystemene: Vi må også utvikle havnene og bedre infrastrukturen, og utvikle en mer moderne og miljøvennlig flåte, erkjenner Flåthen.

Fornye flåten

Else-May Botten har tro på at en slik satsing også vil føre til en fornying av flåten, der båtene i snitt er 24 år gamle, og dermed mer jobb også til verftene.

– Kysten skaper enorme verdier hver eneste dag, og kystlinjen vår har ulike utfordringer å by på. Vi må påse at vi har godt smurte rammevilkår, sier Botten.

Arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2014–2023 er i gang. I arbeidet med de nasjonale transportplanene har det vært pekt på at det er et potensial for å flytte 25 prosent av godset fra vei til sjø og bane.

– Til Arbeiderpartiets program jobber vi bredt for å få inn innspill, sier lederen for arbeidet, Helga Pedersen. Alle forslagene som kommer inn til kystkampanjen går automatisk videre også til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap).

Mange aktuelle tiltak

Botten trekker fram følgende satsingsområder for sjøtransporten:

* Tiltak som bidrar til sikker og effektiv trafikkavvikling til sjøs.

* Et gebyr- og avgiftsregime der sjøtransport styrkes sammenliknet med andre transportformer.

* Tiltak for en mer miljøvennlig fornyelse av flåtestrukturen.

* Forbedring av havnestrukturen og utvikling av knutepunktene mellom vei, sjø og bane. Vurdere elektrifisering av båtene i havn, slik Color Line i Oslo har gjort det, og heller slå av motorene.

* Utvikling av markedet for mer miljøvennlig drivstoff.

* Et effektivt og målrettet virkemiddelapparat. (ANB)

Annonse
Annonse