JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Få transporten til sjøs

Arbeiderpartiet vil flytte mer av godstransporten til sjøs. LO og Rederiforbundet jubler.


10.02.2012
15:32
16.12.2013 18:21

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Å flytte mer transport fra land til sjø er viktig av hensyn til både klima, miljø, sikkerhet og konkurransekraft, sier Aps maritime talsperson, Else-May Botten til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette er næringen selv også svært opptatt av, og det skjer for lite i forhold til den utviklingen som alle ønsker, legger hun til.

Kysten rundt

Ap skal nå reise kysten rundt med kampanjen «Fra land til sjø» for å få økt oppmerksomhet rundt temaet. Opplegget er også en del av programarbeidet i Ap, som ledes av Helga Pedersen.

Fredag lanserte Pedersen og Botten kampanjen i Oslo Havn. Både LO-leder Roar Flåthen, Rederiforbundet og Sjømannsforbundet var blant de mange engasjerte oppmøtte.

– Alternativet er dyrere

Sturla Henriksen, administrerende direktør for Norges Rederiforbund, lovpriser satsingen overfor ANB.

– Dette er viktig. En altfor stor andel av transporten går på land. Sjøveien er mer miljøvennlig, mer trafikksikker og mer effektiv, slår Henriksen fast.

– Hva må regjeringen gjøre for å få transporten over til sjøveien?

– Først må de sette fokus på saken, som de nå gjør. Så må de se på samspillet mellom sjø og land, kostnader og regelverk, og en enda mer moderne og effektiv lostjeneste, sier Henriksen.

– Men dette vil koste mye penger; hvem skal betale?

– Alternativet vil bli vesentlig dyrere. En økende transportmengde vil belaste veinettet, utfordre sikkerheten og øke klimautslippene, mener Henriksen.

Næringspolitikk

– Dette er et viktig bidrag i næringspolitikken, sier LO-leder Roar Flåthen til ANB. Han er også full av lovord om «Fra land til sjø».

– Vi må få til dette hvis vi skal nå klimamålene. Potensialet er både stort og nødvendig, sier LO-lederen, som sammen med Rederiforbundet har tatt initiativ til en nærskipsstrategi.

– Vi må se på avgifts- og avskrivingssystemene: Vi må også utvikle havnene og bedre infrastrukturen, og utvikle en mer moderne og miljøvennlig flåte, erkjenner Flåthen.

Fornye flåten

Else-May Botten har tro på at en slik satsing også vil føre til en fornying av flåten, der båtene i snitt er 24 år gamle, og dermed mer jobb også til verftene.

– Kysten skaper enorme verdier hver eneste dag, og kystlinjen vår har ulike utfordringer å by på. Vi må påse at vi har godt smurte rammevilkår, sier Botten.

Arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2014–2023 er i gang. I arbeidet med de nasjonale transportplanene har det vært pekt på at det er et potensial for å flytte 25 prosent av godset fra vei til sjø og bane.

– Til Arbeiderpartiets program jobber vi bredt for å få inn innspill, sier lederen for arbeidet, Helga Pedersen. Alle forslagene som kommer inn til kystkampanjen går automatisk videre også til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap).

Mange aktuelle tiltak

Botten trekker fram følgende satsingsområder for sjøtransporten:

* Tiltak som bidrar til sikker og effektiv trafikkavvikling til sjøs.

* Et gebyr- og avgiftsregime der sjøtransport styrkes sammenliknet med andre transportformer.

* Tiltak for en mer miljøvennlig fornyelse av flåtestrukturen.

* Forbedring av havnestrukturen og utvikling av knutepunktene mellom vei, sjø og bane. Vurdere elektrifisering av båtene i havn, slik Color Line i Oslo har gjort det, og heller slå av motorene.

* Utvikling av markedet for mer miljøvennlig drivstoff.

* Et effektivt og målrettet virkemiddelapparat. (ANB)

10.02.2012
15:32
16.12.2013 18:21



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker