JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-ungdommer kritiske til budsjettet

Patrick Austvik og Mats Molland Haug mener regjeringen svikter på både klima og jernbane i statsbudsjettet.
Mats Molland Haug (t.v) og Patrick Austvik er kritisk til regjeringens forslag til statsbudsjett. Spesielt mener de regjeringen svikter i klimatiltakene.

Mats Molland Haug (t.v) og Patrick Austvik er kritisk til regjeringens forslag til statsbudsjett. Spesielt mener de regjeringen svikter i klimatiltakene.

Morten Hansen

anders@lomedia.no

På LO Stats student- og ungdomskonferanse, dukker statsbudsjettet for neste år opp som tema med jevne mellomrom.

NTLs studentmedlem Mats Molland Haug og Jernbaneforbundets Patrick Austvik ser klare mangler.

Nedprioriterer

Molland Haug mener regjeringa burde satse på grønn forskning, i stedet for petroleumsforskning.

– De nedprioriterer grønn forskning, og gir mer til petroleumsforskning, med økt utvinning som mål. Det er ikke er et steg mot et mer framtidsrettet næringsliv i Norge, mener han.

Molland Haug sier det er åpenbart at oljeinntektene vil falle markant i årene framover, og at inntekter fra gass ikke vil kompensere for dette.

Sammen med svak vekst i verden rundt oss, burde Norge satset på å legge om til en mer framtidsrettet næringsstruktur, mener han.

– En miljøsatsing kan skape et nytt næringsliv i Norge, men vi må satse nå. Hvis ikke, kommer de landene som satser til å ta disse markedene før oss, sier han.

For å få til dette, vil han både har mer grunnforskning, men også bedre støtteordninger til gründere og innovasjonsbedrifter.

Og det er helt avgjørende for bærekraften til velferdsstaten vår:

– Norge må nå være mer offensiv på nyskapning, fordi vi får en så stor nedgang i inntekter fra olje, og samtidig større velferdsutgifter i årene som kommer, sier han.

Etterslep på jernbanen

Patrick Austvik spår et voksende etterslep på vedlikeholdet innen jernbanen.

– Stoltenbergs siste budsjett økte vedlikeholdet på jernbanen med 30 prosent. Dette budsjettet ligger i overkant av 12 prosent. Dermed senkes ambisjonene, og alle som har vært på Østlandet vet at vi må ha høye ambisjoner for vedlikeholdet av jernbanen, sier han.

Han minner om at vedlikeholdsetterslepet på jernbanen er alt for høyt, og at han nå frykter det blir vanskeligere å ta det igjen.

Austvik synes også det er veldig synd at staten ikke lenger vil være med på å kjøpe togtilbud på strekningen mellom Notodden og Skien.

Regjeringens ønske om å selge Baneservice bekymrer også Austvik.

– For det første er jeg redd maskinparken forsvinner ut av landet. I dag sitter Baneservice parat med sine maskiner, og rykker ut når det er akutte behov. De kan på timer utbedre sporet ved et ras, for eksempel. Om de selges til et tysk eller sveitsisk selskap, kan responstiden bli veldig lang. Det er litt kortere fra Grorud enn Linz, konstaterer han.

Annonse
Annonse