JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnestreik i Rotterdam

Streikende havnearbeidere i Rotterdam ber om internasjonal solidaritet for å stoppe rederier som forsøker å omgå streiken. - En viktig kamp for havnearbeidere, sier lederen i den norske havnearbeiderforeningen.

vegard.holm@lomedia.no

Selskapet APM driver terminalen som det har vært streik på siden 30. januar. Kravene til de streikende havnearbeiderne er lønnsøkning og bedring av pensjonsordning, melder transportinternasjonalen (ITF) på sine nettsider.

Vil redusere pensjonsrettighetene

Kravene utgjør om lag 3 % over to år. Arbeidsgiverne vil ikke invester noe i bedring av pensjonen, tvert imot.

- Dette er en viktig kamp for alle havnearbeidere. Arbeidsgiverne vil redusere pensjonsrettighetene, sier leder Terje Samuelsen i Norsk Havnearbeiderforening.

Båter bytter havner

Siden streiken startet har Maersk Line, en av de store kundene på terminalen, brukt andre europeiske havner til lossing og lasting av skipene.

- Etter min kjennskap har et rederi som Maersk Line aldri før åpent varslet at de vil bruke andre nærliggende havner i bruk under streiken. Derfor har havnearbeidernes fagforbund bedt om internasjonal solidaritet, både i form av aksjoner i de havnene som Maersk bruker, og andre former for støtte, forteller Samuelsen.

Både den europeiske og globale transportarbeiderinternasjonalen oppfordrer aktivister over hele Europa til å støtte de nederlandske havnearbeiderne i Rotterdam.

Massive angrep over hele Europa

Den norske havnearbeiderlederen sier det skjer en utvikling der havnearbeiderne over hele Europa angripes, blant annet i Hellas og i Portugal.

- Vi ser massive angrep på lønnsvilkår, arbeidsvilkår, arbeidsmiljø og sikkerhet. Det er tydelig at arbeidsgiverorganisasjonene ikke tror havnearbeiderne lenger er like sterke som før. Men vi har tidligere slått tilbake to angrep fra EU (Port Packet 1 og 2. red.). Jeg antar at det som nå skjer i noen havner er starten på det tredje havnedirektivet, sier Samuelsen.

Han mener arbeidsgiverne har forregnet seg.

- Arbeidsgiverne og rederiene vil få seg en overraskelse når de ser at havnearbeiderne i Europa, med støtte fra resten av verdens havnearbeidere, aldri har vært sterkere i samhold og solidaritet enn hva vi er i dag, sier den norske havnearbeiderlederen Terje Samuelsen.

Annonse
Annonse