A-pressen bedre enn de fleste
Opplagsutviklingen for A-pressens aviser er bedre enn gjennomsnittet i bransjen. Det samme gjelder lesertallene.
Mens norske aviser i 2011 gikk tilbake 3,1 prosent i opplag, hadde A-pressens lokalaviser en tilbakegang på 2,2 prosent.
Ni av A-pressens 48 aviser økte opplaget i fjor. Til sammen hadde konsernets aviser et opplag på 425.000 eksemplarer.
– Les også: A-pressen leverte fullstendig melding
Lesertallene for bekrefter at A-pressens lokalaviser gjorde det bedre enn bransjen. I fjor var tilbakegangen for A-pressens lokalaviser på 2,0 prosent, mot 4,9 prosent for hele bransjen og 3,3 prosent for alle lokalavisene i Norge.
Også nettutgavene til A-pressens lokalaviser har en bedre utvikling enn resten av bransjen og styrket seg spesielt i løpet av høsten.
Ved årsskiftet hadde konsernets nettaviser i underkant av 400.000 unike brukere per dag.
– Les også: Telenor vil ut av A-pressen
Opplagsvinneren blant A-pressens dagsaviser er Finnmarken i Vadsø, som hadde en framgang på 2,5 prosent.
Deretter følger Rjukan Arbeiderblad, Rana Blad og Hadeland.
Også blant fådagers-avisene er det Finnmark som er best i A-pressen. Finnmarksposten i Honningsvåg økte opplaget med 7,2 prosent.
Også Ås Avis, Nordhordland og Jarlsberg Avis har gjort det godt blant fådagers-avisene.
– Les også: TV 2 i danske hender
– Vi gleder oss selvsagt over at våre egne aviser har utviklet seg bedre enn bransjen generelt, sier A-pressens konsernsjef Thor Gjermund Eriksen.
– Dette forteller at leserne er fornøyde med måten vi utvikler avisproduktene på.
Han påpeker likevel at den generelle opplagsutviklingen i Avis-Norge viser hvilke utfordringer bransjen står overfor.
– Papiravisenes tid er langt fra over, men vi må erkjenne at stadig mer av nyhetsformidlingen, både nasjonalt og lokalt, vil skje på digitale plattformer, fastslår konsernsjefen.
– Bare ved å skape robuste enheter med kraft til å drive utvikling og gjennomføre nødvendige endringer, vil vi makte å fornye oss i takt med endringene i folks medievaner. Derfor var det viktig for oss å få kjøpt Edda Medias lokalaviser.
Elsker lokalavisen
Thor Gjermund Eriksen mener nordmenn elsker sin lokalavis.
– Og selv om lokalavisenes papiropplag faller, er interessen for lokale nyheter like stor. Den rollen vi har hatt som lokal nyhetsformidler med å utgi papiraviser, vil vi også ivareta på nye plattformer. Våre lokalmedier skal ha en like viktig plass i folks liv om fem år som de har hatt de siste hundre.
Som tidligere år er det løssalget som svikter mest. Fordi de fleste av A-pressens aviser selges i abonnement, påvirker dette i mindre grad konsernets opplagstall.
Holdes nr. 2-avisene og løssalget utenfor, hadde A-presseavisene i 2011 en tilbakegang på 2,2 prosent i det abonnementsbaserte opplaget. (ANB).