JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

A-pressen bedre enn de fleste

Opplagsutviklingen for A-pressens aviser er bedre enn gjennomsnittet i bransjen. Det samme gjelder lesertallene.

Mens norske aviser i 2011 gikk tilbake 3,1 prosent i opplag, hadde A-pressens lokalaviser en tilbakegang på 2,2 prosent.

Ni av A-pressens 48 aviser økte opplaget i fjor. Til sammen hadde konsernets aviser et opplag på 425.000 eksemplarer.

– Les også: A-pressen leverte fullstendig melding

Lesertallene for bekrefter at A-pressens lokalaviser gjorde det bedre enn bransjen. I fjor var tilbakegangen for A-pressens lokalaviser på 2,0 prosent, mot 4,9 prosent for hele bransjen og 3,3 prosent for alle lokalavisene i Norge.

Også nettutgavene til A-pressens lokalaviser har en bedre utvikling enn resten av bransjen og styrket seg spesielt i løpet av høsten.

Ved årsskiftet hadde konsernets nettaviser i underkant av 400.000 unike brukere per dag.

– Les også: Telenor vil ut av A-pressen

Opplagsvinneren blant A-pressens dagsaviser er Finnmarken i Vadsø, som hadde en framgang på 2,5 prosent.

Deretter følger Rjukan Arbeiderblad, Rana Blad og Hadeland.

Også blant fådagers-avisene er det Finnmark som er best i A-pressen. Finnmarksposten i Honningsvåg økte opplaget med 7,2 prosent.

Også Ås Avis, Nordhordland og Jarlsberg Avis har gjort det godt blant fådagers-avisene.

– Les også: TV 2 i danske hender

– Vi gleder oss selvsagt over at våre egne aviser har utviklet seg bedre enn bransjen generelt, sier A-pressens konsernsjef Thor Gjermund Eriksen.

– Dette forteller at leserne er fornøyde med måten vi utvikler avisproduktene på.

Han påpeker likevel at den generelle opplagsutviklingen i Avis-Norge viser hvilke utfordringer bransjen står overfor.

– Papiravisenes tid er langt fra over, men vi må erkjenne at stadig mer av nyhetsformidlingen, både nasjonalt og lokalt, vil skje på digitale plattformer, fastslår konsernsjefen.

– Bare ved å skape robuste enheter med kraft til å drive utvikling og gjennomføre nødvendige endringer, vil vi makte å fornye oss i takt med endringene i folks medievaner. Derfor var det viktig for oss å få kjøpt Edda Medias lokalaviser.

Elsker lokalavisen

Thor Gjermund Eriksen mener nordmenn elsker sin lokalavis.

– Og selv om lokalavisenes papiropplag faller, er interessen for lokale nyheter like stor. Den rollen vi har hatt som lokal nyhetsformidler med å utgi papiraviser, vil vi også ivareta på nye plattformer. Våre lokalmedier skal ha en like viktig plass i folks liv om fem år som de har hatt de siste hundre.

Som tidligere år er det løssalget som svikter mest. Fordi de fleste av A-pressens aviser selges i abonnement, påvirker dette i mindre grad konsernets opplagstall.

Holdes nr. 2-avisene og løssalget utenfor, hadde A-presseavisene i 2011 en tilbakegang på 2,2 prosent i det abonnementsbaserte opplaget. (ANB).

Annonse
Annonse