JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Moderne togtilbud på ti år

Utbygging av InterCity-strekningene kan gjennomføres i løpet av ti år. Det krever forutsigbar finansiering og en forpliktende dato for når alt skal stå ferdig.

oystein@lomedia.no

Full modernisering av triangelet Halden–Lillehammer–Skien er beregnet å koste 130 milliarder kroner. Summen inkluderer å gjøre ferdig prosjekter som alt er i gang eller planlagt. Å fullføre Follobanen, og bygge ny trasé Larvik–Skien med Eidangertunnel, er en forutsetning for et effektivt togtilbud.

Tallene kommer fram i en omfattende utredning som ble overlevert samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa torsdag.

* Se hele InterCity-utredningen på Jernbaneverket.no

Rapportene legger også vekt på at det ikke er noen motsetning mellom høyhastighet, og å ruste opp de 230 kilometerne med eksisterende infrastruktur som er vurdert til 250 km/t. For å trekke til seg reisende må stasjonene legges i byene.

Norsk Jernbaneforbund støtter konklusjonene.

– Det er helt nødvendig med en forpliktende dato. Pengene kan komme fra statlige lån eller prosjektfinansiering, men vi går inn for et fond på 200 milliarder kroner til investeringer over en tiårsperiode. Da kan alt være klart i 2025, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Dette kommer også fram i NJFs innspill til statsbudsjettet for 2013.

Ferdig utbygget blir reisetidene fra Oslo én time til Tønsberg og drøyt halvannen til Porsgrunn. I dag tar turene henholdsvis halvannen time og to timer og tre kvarter. Oslo–Halden gjøres unna på 1 time og 8 minutter, mot 1 time og 45 minutter i dag.

– Dette betyr et skikkelig kollektivtilbud i store geografiske områder, og dermed vil flere velge toget. Utbyggingen mot Skien, inkludert Eidanger-tunnelen, er viktig for å knytte Grenlandsområdet til triangelet, med alle som bor der. Også Follobanen og ny tunnel under Moss er veldig viktig å få på plass, sier Kjell Atle Brunborg.

Bare i Oslo og Akershus er det ventet 450.000 nye innbyggere fram mot 2040, og det er ikke nok ledig areal til å bygge nok veier inne i hovedstaden.

Annonse
Annonse