Fin framgang for A-pressen
A-pressen gleder seg over tidenes beste årsresultat. Resultatet før skatt endte på 67 millioner kroner for fjerde kvartal 2011.
Det er en framgang fra 30 millioner kroner i samme periode 2010. Årsresultatet før skatt økte til 417 millioner kroner, fra 248 millioner kroner året før.
Store endringer preget fjoråret for A-pressen. Avslutningen av 2011 ble preget av oppkjøpet av Edda Media og salget av konsernets eierandel i TV 2.
– Avslutningen på 2011 markerer også et tydelig strategisk valg for konsernet. Eierskapet i TV 2 har vært viktig for A-pressen og representert betydelige verdier. Samtidig har lokalmedievirksomheten og TV hatt begrensede synergier. Kjøpet av Edda Media skaper et betydelig potensial for synergier, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen, som ønsker å styrke lokalmedienes posisjon.
Den generelle tilbakegangen for papiravisene rammer også A-pressen. Lokalavisene har en underliggende nedgang i annonseinntektene, men opplagsnedgangen er i ferd med å flate ut.
Eriksen peker på at alle konsernets forretningsområder hadde framgang i fjerde kvartal, sammenlignet med samme periode i 2010.
– Les også: A-pressen bedre enn de fleste
(ANB-NTB)