JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Venter stor trafikkvekst

Drift, vedlikehold og fornyelse må prioriteres, mener transportetatene. De ber om et krafttak fram mot 2023.

oystein@lomedia.no

Jernbaneverket, Statens vegvesen, Avinor og Kystverket har overlevert sine forslag til Nasjonal transportplan for 2014-2023.

Blant rådene er å løse transportbehovene i de voksende byområdene ved å begrense biltrafikken.

– Trafikkveksten krever betydelige investeringer i utbygging av kollektivtrafikk, samtidig som det må satses sterkere på sykling og gåing, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen, som har ledet arbeidet.

– Veldig positivt med en så klar satsing på kollektivtrafikk. Det krever også begrensninger på biltrafikken med bompenger, og kollektivfelt reservert kun for buss og taxi – ikke andre kjøretøy. Så spørs det om politikerne tør å legge restriksjoner på privatbilismen inn mot byene, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Etatene fikk i oppgave å prioritere investeringer hvis bevilgningene blir som i statsbudsjettet for 2012 hvert år fra 2014 til og med 2023. De skulle også vurdere økonomiske rammer med 20 prosent og 45 prosent økning.

Med ti 2012-budsjetter til rådighet vil Jernbaneverket prioritere å fullføre store prosjekter som alt er i gang. Oppstart på Alnabru kommer sent i perioden.

– Selv en ramme på 45 prosent er for liten. Jeg er ellers enig i Jernbaneverkets prioritering av drift, vedlikehold og fornyelse, men skal vi bygge jernbane trengs det større investeringer, mener Brunborg, som også støtter forslaget om å knytte Sørlandsbanen sammen med Vestfoldbanen.

Rammen på 45 prosent økning gir plass til planleggingsmidler for Ringeriksbanen og Porsgrunn–Kristiansand–Stavanger.

– Det betyr at byggingen av Ringeriksbanen ikke kommer i gang i perioden. Her må det finnes en løsning. Å vente i ti nye år med å starte er særdeles uærlig ut fra de vedtakene som er fattet i Stortinget. Jernbaneverket mener dette prosjektet egner seg godt for alternativ finansiering, og det er vi enige i, sier Brunborg.

InterCity-utredningen som kom i februar beregner at full utbygging kommer på 130 milliarder kroner. Da kan alt stå ferdig om ti år. Investeringstiltakene i NTP-forslaget ligger på cirka 71 milliarder i alternativet med 45 prosent økning sammenliknet med 2012-budsjettet.

– Selv det er for lite, bare litt over halvparten av InterCity-kostnadene. I tillegg kommer alt annet som må gjøres. Skal det monne må rammen bli 150 prosent økning sammenliknet med budsjettet for 2012. Det høres mye ut, men når vi ser på alt som ligger i de utredningene som har komme nylig må det til. Da kan både Alnabru, ny godsterminal i Trondheim og flere andre prosjekter komme med, sier Kjell Atle Brunborg.

Forslagene til NTP er på høring med frist 27. juni

Annonse

Flere saker

Annonse