JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gerhardsen fant tonen i LO Finans

– Jeg føler meg hjemme hos dere. Jeg har selv vært tillitsvalgt i NTL og vokste opp i en familie der fagbevegelsen var viktig, så dette blir spennende, sa bankdirektør Marte Gerhardsen da hun gjestet LO Finans' representantskap onsdag.

nina.hanssen@lomedia.no

LO Finans Postkom er en overbygning for tre selskapstyrer, så her møtte representanter både fra Nets (BBS), Mirror Accounting og DnB.

Viktor Sæther, leder i LO Finans Postkom utfordret den ferske bankdirektøren til å prate om god ledelse.

Ansettelsen av den tidligere diplomaten og generalsekretæren i Care har fått mye oppmerksomhet i media. Og det er ingen tvil om at barnebarnet til landsfader Einar Gerhardsen trivdes i den nye rollen.

Selvsikker, med positiv utstråling og knallrød topp sjarmerte hun de fleste i salen, til tross for at hun var både den yngste og den med minst fartstid i finansbransjen.

Superlærling

Riktignok har Gerhardsen vært executive trainee i banken i ett år før hun ble ansatt som divisjonsdirektør for DnBs kundesenter for bare to uker siden. Hun gleder seg til å jobbe med kjernen av virksomheten, nemlig salg, kunder og inntjening. Gerhardsen vet at det kan bli tøft, men hun har alltid likt store utfordringer.

I disse dager farter hun rundt for å besøke avdelingene hun har fått ansvar for.

Hun er sjef for 1035 ansatte, plassert på syv steder i landet, så det blir litt reising. Men for henne var det viktig å møte de LO-tillitsvalgte og medlemmer av LO Finans og få en god dialog.

Hun er klar over at det vil komme saker der hun kanskje er nødt til å ha tøffe forhandlinger med de tillitsvalgte, så da er det greit å kjenne dem.

De to heltids-tillitsvalgte i LO Finans, Viktor Sæther og Astrid Waaler er hun allerede på fornavn med.

Rivende utvikling

Selv om det ikke ble mye debatt underveis under Gerhardsens innledning, vet også hun at det vil komme utfordringer framover der de vil være uenige.

– Jeg gruer meg litt til det, men for meg vil dere tillitsvalgte være veldig viktige parter og jeg mener at jo raskere dere kommer inn i prosesser jo bedre. Er du ikke enig, Viktor? spurte hun før hun fortsatt sin innledning.

Hun understreket flere ganger hvor viktig det er at det er en god dialog mellom ledelsen og fagforeningene. Så gikk hun over til å fortelle om hvordan DnB har tilpasset seg den moderne tid vi lever i.

Det skjer en rivende utvikling i bransjen med hensyn til utvikling og bruk av nye digitale kanaler. I dag bruker en av tre kunder nye digitale kanaler som chattetjeneste, SMS, Bank-App og Facebook i sin kontakt med banken.

Selv trakterer Gerhardsen de fleste og er stolt over at hennes arbeidsgiver har tilpasset seg virkeligheten.

I 2009 hadde banken 5221 negative presseoppslag og var svært upopulære. I 2010 bestemte de seg for å gå fra forsvar til angrepsposisjon og i dag mener Gerhardsen de både har fornøyde kunder og et godt omdømme.

Hun er overbevist om at denne suksessen ikke bare ligger i verdigrunnlaget, som hun for øvrig mener ligner mye på det som både Care og Statoil har, men at DnB har satset alt på at kundene skal få et positivt møte med banken og utvikle de ansatte gjennom å skolere ledere.

– For oss i DnB er folka viktigst og 2012 skal bli det store serviceåret, sier hun.

Gerhardsen har også hentet inspirasjon fra andre firmaer som scorer høyt på service.

– Se bare på Flytoget. Der går togvertene gjennom toget og har blikk-kontakt med alle. Kundene føler seg sett. Vi skal kanskje ikke gå rundt å glo på våre kunder, men vi skal vise at vi ser dem, sa hun.

Gerhardsen er stolt over at DnB nå er på alle plattformer og tilbyr tjenester både via telefon, epost og ikke minst chatt.

– Det er svært mange kunder som bruker chatt-funksjonen. Noen sitter oppe og chatter med banken sin til klokka 02 på natta, eller står opp klokken 06 og chatter med oss, forteller hun.

Folks endrede vaner påvirker banken og kundene forventer at vi skal være der, sier hun.

Kjempehøye krav

Gerhardsen understreket at den nye tiden vi lever i stiller kjempehøye krav til lederne.

– Endingene vi ser er krevende både for ledere og de ansatte. Vi har samlet en del av våre ledere for å finne ut hva de som lykkes gjør. Etter en samling kom vi fram til 12 punkter som vi nå ønsker at alle våre ledere følger. Mye av dette handler om å motivere ansatte, frigjøre tid og også ta i bruk alle kanaler. I denne prosessen må folk i alle ledd få klare tilbakemeldinger, sa hun.

De 14 som hadde møtt opp på representantskapet ønsket ikke å konfrontere den nye direktøren direkte med problemstillinger som de nå jobber med. For dem er lønn og arbeidsvilkår den viktigste fanesaken.

I løpet av 2011 har LO Finans Postkom etablert fast samarbeid med HK Finans, noe Viktor Sæther mener er en stor fordel.

Skeptisk til natte-chat

Både Sæther og Astrid Waaler ønsker å få fram at selv om de ikke sa noe da Gerhardsen holdt innledninger, er det ting å ta tak i. For eksempel er ikke LO Finans tillitsvalgte så begeistret for ideen med døgnåpne banker og chattefunksjon midt på natta.

– Dette utfordrer jo arbeidstidsbestemmelsene våre og vil gi ansatte spesielle arbeidsøkter. I dag er det begrensede tjenester vi kan utføre nattestid og slik må det være. Jeg synes kanskje Gerhardsen var litt vel entusiastisk rundt dette, sier Waaler.

– Ja, vi som fagforening ser på dette som en utfordring, sier Viktor Sæther.

– Vi forstår jo at verden endrer seg og også kunders behov og at det er ingen vei tilbake, men likevel bør det være skikkelige arbeidsforhold, sier Waaler.

Selv har hun jobbet i DnB siden 1973 og vært med på mange omstillinger.

Også medlemmene Morten Ringen Larsen i KFR og Lilli-Ann Foss Gravingen i Operation er betenkt over natteservicen som DnB tilbyr, men synes likevel det var spennende å høre Gerhardsens tanker.

– Marte Gerhardsen har jo gjort lynkarriere i banken og det er positivt at det kommer folk utenfra og rusker litt opp. Vi som har jobbet i bransjen lenge kan jo fort bli litt innadrettet, sier Ringen Larsen.

Også Foss Gravingen synes det var flott å høre på den entusiastiske bankdirektøren.

– Gjennomsnittsalderen her er jo relativt høy, så det er bra at vi får en annerledes direktør med bakkekontakt og som er på lag med fagbevegelsen, sier hun.

Men samtidig vet de begge at også framover vil det komme press om mer effektivitet og besparelser som vil påvirke arbeidshverdagen. Dessuten vet de også at det gjenstår en stor lønnskamp like om hjørnet.

– Det er store forskjeller på lønn i denne bransjen og mange sakter akterut. Selv har jeg ingen håp om å få noe i dette oppgjøret, sa Ringen Larsen.

Heller ikke Foss Gravingen har forhåpninger om et stort lønnshopp.

Ingen hvileskjær

Leder i LO Finans, Viktor Sæther, bekrefter at de går inn i et utfordrende år.

– Året 2012 blir et krevende år, ingen hvileskjær som det heter i skøytesporten. Bare harde runder. Godt vi har god sekundering fra sidelinjen fra LO da, sier han.

Og tenker på den støtten LO Finans fikk av sentrale tillitsvalgte på den årlige Finanskonferansen tidligere denne måneden.

Hovedtema var ”Finansnæringens utfordringer i lys av krisen i Europa og USA, en grønn gren eller en brukket kvist” og konferansen ble streamet direkte på nettet.

LO Finans er den eneste fagforeningen i finansnæringen som krever forhandlingsrett på lokale lønnsoppgjør.

Lokal forhandlingsrett er et gammelt krav i LO Finans. I år tar de kravet med inn i tariffoppgjøret. LO Finans er nemlig lillebror i finansnæringen og Finansforbundets storebror.

Uten Finansforbundets hjelp, kommer LO ingen vei med å få realisert sitt krav om å være med og bestemme fordelingen av lokale lønnsmidler.

Annonse
Annonse