JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Nav umyndiggjør ansatte

Fellesorganisasjonens Randi Reese mener Navs forvaltningskontor umyndiggjør både brukere og saksbehandlere.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

I et innlegg i Klassekampen skriver leder Randi Reese i Fellesorganisasjonen (FO) om hva hun og FO mener må gøres med Nav.

- Reformen må snus på hodet, og vi må satse på de lokale Nav-kontorene, skriver hun.

Reese fastslår at kontorene må tilføres nok kompetente ansatte, og de må få myndighet til å ta beslutninger. Slik det er i dag, er en altfor stor andel av beslutningene flyttet oppover til forvaltningkontorene, mener Reese.

- I altfor mange kommuner oppleves disse forvaltningsenhetene som kontrollører, en instans som overprøver det lokale Nav-kontoret. Både brukere og saksbehandlere i 1. linje blir umyndiggjort. Slik var ikke reformen tenkt, skriver Reese.

Reeses innlegg omtaler boken Arbeidsinkludering, som handler om Nav-reformen. Reese mener boka er en viktig kilde for de som vil diskutere Nav, men også at den har klare mangler.

Fellesorganisasjonen har også en klar oppfordring til Nav: De ansatte må få styrket kompetansen sin:

- Nav må vise vilje til å satse på god kompetanse hos ansatte, de må etterspørre den kompetansen som trengs ved nyansettelser. De må gi de ansatte muligheter for videreutdanning og oppdatering og tilby et lærende arbeidsmiljø, skriver Reese.

Hun kaller det "bekymringsfullt" at Nav ikke skriver nøyaktig hvilken kompetanse det søkes etter i stillingsannonser, så lenge Nav ikke søker etter leger eller jurister.

Annonse
Annonse