JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– God omstilling tar tid

– Vi må ha tid til en kontrollert omstilling i postkontornettet. Ellers sendes de ansatte over på trygdeordninger, sier forbundsleder Odd Christian Øverland.

may.berg@lomedia.no

Postkoms leder viser til at man brukte tre år på å legge ned 120 postkontor i forrige omstillingsrunde, kalt "Postens nye muligheter" (PNN).

Nå er det snakk om å legge ned 150 av de resterende 179 postkontorene på halvparten av tida. I forrige runde var det snakk om 600 overtallige. Nå dreier det seg om 1000.

Få jobber internt

Med så få gjenværende postkontor, blir det i realiteten ikke noe arbeidsmarked her for de som blir overtallige i neste runde. Og med stadig synkende brevvolumer, krymper også det interne arbeidsmarkedet i Posten for øvrig.

Gjennomsnittsalderen i postkontornettet vanskeliggjør omstillingen. 70 prosent av de ansatte er over 50 år, hvorav omtrent halvparten er mer enn 55 år.

De har solid arbeidslivserfaring, men mangler formell kompetanse og fagkompetanse på annet enn post.

NAV neste stoppested

– Vi fikk til en bra omstilling i forrige runde. Det blir ikke mulig denne gangen, dersom vi skal følge et slikt tempo. Da blir NAV neste stoppested, sier Øverland.

Postkom foreslår i sitt høringssvar at bankplikten opprettholdes i landposttjenesten og i de egendrevne postkontorene, men fjernes fra Post i Butikk.

I så fall kan ikke Posten legge ned 150 postkontor, som planlagt. Det betyr mer tid til å finne løsninger for de overtallige.

Hensynet til publikum

Postkom mener at hensynet til publikum taler for å vente med å fjerne bankplikten. Posten Norge og departementet legger til grunn at det gjenværende behovet for banktjenester kan dekkes ved å beholde tilbudet i landposttjenesten.

Postkom viser i høringssvaret til at det finnes 15-25 000 personer som ikke har andre alternativer enn de som tilbys i Posten. Det er mennesker som ikke ansees som attraktive bankkunder, enten det skyldes at de er uten arbeid, uten fast bopel eller uten norsk statsborgerskap.

– Myndighetene kan ikke overlate infrastrukturen på pengetjenester til det private markedet alene, sier Øverland.

Forventer at eier tar ansvar

Postkom påpeker at staten som eier la føringer som muliggjorde en kontrollert omstillingsprosess i forrige runde. Forbundet har forventninger om at det samme skjer i neste runde, dersom et endelig vedtak fører til nye, store omstillinger.

"Vi forventer at Staten som eier av Posten tar ansvar for en omstillingsprosess som ikke fører et stort antall kvinnelige ansatte ved postkontorene i hele landet ut i arbeidsløshet. For å unngå det trenger vi både tid og ressurser for å gjennomføre gode omstillingsprosesser", skriver Postkom i sitt høringssvar til Samferdselsdepartementet.

Kleppas løfte

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lovte i fjor høst at hun personlig skal følge med på at postansatte behandles skikkelig:

”Posten har tidligere vist god evne til å samarbeide med de ansatte om endringer i virksomheten. Jeg forutsetter at det kommer til å være tilfelle også denne gangen, om det blir nye endringer. Det kommer jeg personlig til å følge nøye med på. De ansatte har blitt skikkelig behandlet til nå. Det skal de bli også i fortsettelsen”, sa statsråden til Posthornet.

Les saken: (10.10.2011:) – Uaktuelt å fjerne bankplikten

Annonse
Annonse